Dzień Rodziny 2024
Dzisiaj w przedszkolu obchodziliśmy Dzień Rodziny, który przypomniał nam o znaczeniu rodziny i konieczności wzmacniania więzi rodzinnych. Celem zajęć w tym dniu było budowanie więzi rodzinnych, promowanie zrozumienia i szacunku wobec różnorodności rodzin oraz kształtowanie poczucia bezpieczeństwa i wsparcia wśród dzieci poprzez aktywności edukacyjne i zabawy tematyczne. Zajęcia rozpoczęliśmy od wyjaśnienia pojęcia „rodzina”, wymienienia członków rodziny, wyjaśnienia co znaczy „pokrewieństwo” oraz jakie mamy rodzaje rodzin (klasyczne, wielopokoleniowe, niepełne, zastępcze). Następnie wyjaśniliśmy czym jest drzewo genealogiczne – to wizualna reprezentacja rodowodu danej osoby, śledząca związki ze wspólnymi przodkami. Przedszkolaki pokazały zdjęcia rodzinne przyniesione do przedszkola i z dumą przedstawiały swoich członków rodziny – rodziców, rodzeństwo, dziadków, ciocie i wujków, a nawet zwierzątka. Opowiadały jak poszczególne osoby mają na imię, gdzie pracują i jak spędzają wspólnie czas. Przypominaliśmy sobie też kto jest kim w rodzinie (np.: mama mamy/taty to babcia, a my to wnuki/wnuczki naszej babci/dziadka, rodzeństwo rodziców to wujek lub ciocia itp.) Dzieci wysłuchały wiersza ,,Jaka jest moją rodzina?” / wiersza „Bajkowa rodzina” i odpowiadały na pytania dotyczące tekstu. Starszaki podjęły próby globalnego czytani i dopasowywały napisy do członków rodziny. Następnie dzieci wzięły udział w zabawie ,,Rodzinka” – miały przyporządkowane role: mama, tata, babcia, dziadek, syn, córka, pies, kot; siedziały na przeciwko siebie, gdy w opowiadaniu usłyszały swoją nazwę musiały obiec rząd i wrócić na miejsce. Zagrały w ,,Rodzinne” ja mam kto ma i wykonały pracę plastyczną do tematu zajęć.