Dzień Rolnika 2024
Orać pługiem czarną rolę,
Z których później są przysmaki.
Na początku zajęć dzieci wysłuchały opowiadania ,,Praca rolnika” i odpowiadały na pytania:
– jakie zwierzęta oporządzał rolnik,
– jakie czynności wykonywał przy zwierzętach,
– jakie maszyny miał rolnik,
– jakie zwierzęta występowały w wierszu,
– jakie prace polowe wykonywał gospodarz?
Odbyła się pogadanka podczas której dzieci poznały maszyny jakich używa rolnik wykonując swoją pracę (traktor rolniczy, kombajn, prasa do siana, opryskiwacz, zgrabiarka ciągnikowa, rozsiewacz nawozów, siewnik, glebogryzarka, rozrzutnik obornika, sadzarka, snopowiązałka, kosiarka…), jakie zwierzęta hoduje rolnik (krowy, kozy, świnie, kury, kaczki, gęsi, króliki…), w jakim celu (z produkcji zwierzęcej mamy mięso, jajka, produkcje mleczne) oraz jakie warzywa uprawia rolnik (buraki, seler, groch, ziemniaki, marchewkę…) oraz zboże, z którego powstaje pokarm dla zwierząt lub mąka np.: na chleb. Dzieci dowiedziały się, że praca rolnika jest ciężka, wymaga dużo czasu, bywa zależna od pogidy i nie tylko polega na uprawie roślin dla ludzi, ale także dla zwierząt, robiąc im zapasy na zimę.
Podczas zabawy matematycznej dzieci rozwiązywały zadania np.: „Rolnik miał 3 konie, 2 świnki i 1 kozę. Ile zwierząt miał rolnik? Wykonały masażyki do wierszyka:
Rolnik rano rusza w pole – kroczyły palcami obu rąk,
Orać pługiem czarna rolę – rysowały linie wzdłuż pleców,
Sieje zboże i buraki – stukały palcami po plecach,
Z których później są przysmaki – lekko pukały dłońmi w plecy.
Układały także rodziny zwierząt i nazywały je np.: krowa – byk – cielę; klacz – koń – źrebak i układały je z figurek. Naśladowały także kury – kucały i udawały dziobanie ziarenek oraz bieganie pieska. Wzięły udział w zabawach dydaktycznych „Zwierzęta hodowlane i ich dzieci” (dopasowywali odpowiednie zdjęcia zwierząt tworząc rodziny), „Co dają nam zwierzęta?” (dopasowywali obrazki produktów, do odpowiednich zwierząt) oraz w zabawie naśladowczej „Praca rolnika” – podczas której naśladowywali prace rolnicze (np.: sianie nasion, zbieranie plonów). Uczestniczyły też w zabawie „Maszyna”, „Traktory i samochody”, „Gimnastyka buzi i języka” oraz „Rolnik sam w dolinie”. Oglądały książeczki przedstawiające zwierzęta w gospodarstwie, układały układanki, puzzle oraz wykonały pracę plastyczną. Na koniec odpowiadały prawda – fałsz na pytania: na wsi jeżdżą tramwaje, po chodniku w mieście chodzą krowy, krowy pasa się na wsi na łąkach, na wsi można zobaczyć dużo maszyn rolniczych, na polach rosną cukierki.