Dzień Pszczoły 2024

Pszczoły potrafią przekazywać sobie informacje za pomocą dźwięków,
dotyku lub tańca na plastrze w gnieździe.

Dziś obchodziliśmy Światowy Dzień Pszczół, święto ustanowione przez Organizację Narodów Zjednoczonych. Celem zajęć było rozwijanie świadomości ekologicznej u dzieci poprzez zapoznanie ich z rolą pszczół w ekosystemie, kształtowanie postaw proekologicznych i szacunku dla przyrody, podkreślenie znaczenia pszczół w pozyskiwaniu żywności i zwrócenie uwagi na zagrożenia cywilizacyjne dla tych owadów.
Na początku dzieci wysłuchały wiersza „Pszczoła i miód” / ,,Pszczoły” i odpowiadały na pytania dotyczące utworów np.: co robili pszczoły, gdzie mieszkają, w jakie pory roku pracują i kiedy odpoczywają. Następnie poznały budowę pszczoły, nauczyły się rozpoznawać różne gatunki pszczół, dowiedziały się dlaczego są potrzebne w życiu człowieka i że dzięki pracy pszczół mamy miód, owoce i że ich produkty wykorzystywane są w medycynie, kosmetologii. Dzieci poznały odmiany pszczół  (truteń, królowa pszczół, sprzątaczka, niańka, strażniczka, służąca, woszczarka, zbieraczka /  produkcja miodu oraz ich zadania np.: królowej – składnie jaj, trutni, które giną po okresie godowym i robotnic, które dbają o poczwarki i larwy oraz zbierają nektar  i pyłek pszczeli. Układały też cykl rozwojowy pszczoły: jaja, larwy, poczwarki, dorosłe osobniki. Oglądały także ilustracje jak powstaje miód i jakie są produkty pszczele np.: kosmetyki, świeczki, wosk pszczeli, pyłek pszczeli, mleczko pszczele oraz dowiedziały się, że miód ma wiele właściwości np.: przyspiesza regenerację organizmu, łagodzi infekcje dróg oddechowych, wzmacnia serce, wspomaga odporność, zawiera dużą ilość witamin, ma działanie przeciwzapalne i przeciwbakteryjne. Przedszkolaki dowiedziały się też jakie rośliny są przyjazne dla pszczół zioła (np.: lawenda, mięta, szałwia, kolendra, tymianek),  kwiaty (np.: aster, malwa, zawilec, przebiśniegi, pelargonia, nagietek, mak, słonecznik) oraz rodzaje miodów z ich cechami. Wspólnie ułożyły słowa związane z tematyką zajęć np.: dzień pszczoły, miód, ul. Wzięły udział w zabawie matematycznej „Pszczoły w ulu” – dopasowywali odpowiednią ilość pszczół do wylosowanej wcześniej cyfry oraz dokładały i zabierały, przeliczały pszczoły na kwiatku według wskazówek nauczyciela. Brały też udział w zabawie „Chowany w ulu”, „Pszczoły do ula – pszczoły z ula”, zagrały w tematyczne memory oraz układały puzzle. Na koniec wykonały także pracę plastyczna związana z dzisiejszym tematem.

 

« z 8 »

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.