Dzień Morza 2024

Dziś obchodziliśmy Dzień Morza, który miał na celu rozwijanie wiedzy o środowisku morskim i jego mieszkańcach, kształtowanie postaw proekologicznych poprzez zabawy i zajęcia edukacyjne, zapoznanie się z różnorodnością fauny i flory morskiej, utrwalanie wiedzy o charakterystycznych cechach morza i jego ekosystem, rozumienie podstawowych zagadnień związanych z ochroną środowiska morskiego, zachęcanie do aktywnego udziału w działaniach na rzecz czystości i ochrony plaż oraz mórz.
Na początku dzieci  wysłuchały opowiadania „Wieloryb, który chciał więcej”, i odpowiedziały na pytania dotyczące tekstu / wiersza „Na dnie morza”/ wiersza ,,Oceaniczne zoo” i opowiadały jakie zwierzęta zamieszkują oceany. Następnie wskazywały w atlasie / na globusie oznaczone morza i oceany i dowiedziały się, że są niezwykle ważne ponieważ:
– są domem dla ogromnych ilości przeróżnych gatunków roślin i zwierząt,
– znaczna część dwutlenku węgla jest pochłaniana przez morza i oceany,
– są kluczowe dla gospodarki – dostarczają znaczną część żywności,
– przyciągają turystów itd.
Wysłuchały kilku ciekawostek związanych z Światowym Dniem Morza:
– co to jest morze,
– jakie są morza i jaka jest ich powierzchnia,
– że Morze Bałtyckie, zimą zamarza na około 45%, fauna Morza bałtyckiego to np.: dorsz, śledź, morszczuk, kormorany, burzyli, kaczki, mewy,
– skąd pochodzi zielona barwa Bałtyku,
– jakie są zagrożenia dla mórz: zanieczyszczenia, intensywny ruch morski, przełowienia
– jak możemy zadbać o morze.
Dzieci dowiedziały się  też jakie środki transportu poruszają się po morzach. Podczas rozmowy swobodnej przedszkolaki opowiadały o tym, czy były nad morzem, co tam robiły, oglądaliśmy też muszelki, które dzieci przykładały do uszów i słuchały szumu morza oraz przypomnieliśmy sobie zasady bezpieczeństwa nad morzem. Dzieci ćwiczyły swoją spostrzegawczość wysłuchując informacji o wodnych mieszkańcach i wskazywały je na obrazku (np.: jestem głowonogiem i posiadam 8 ramion, moje ciało jest miękkie, potrafię szybko zmieniać kształt -ośmiornica, można mnie spotkać pełzającą powolnie po dnie oceanu dzięki rzędom małych nóżek na każdym ramieniu – rozgwiazda). Wzięły udział w zabawie matematycznej –  układali działania matematyczne do ilustracji z zwierzętami żyjącymi w morzach. Zaśpiewali piosenkę „Oto Morze Bałtyckie jest”, wykonując odpowiednie gęsty,  ćwiczenia z podwodnymi zwierzętami: kucnij i wyskocz w górę, jakbyś był kałamarnica, która porusza się ruchem odrzutowym, skacz wysoki jak delfin po falach, poruszaj ramionami jakby to były macki ośmiornicy itp. Podczas zabawy z chustą animacyjną dzieci zamieniły się w kolorowe rybki – były takim kolorem obok którego siedziały i zamieniały się miejscami słysząc np.: rybki żółte i rybki zielone przechodzą pod chustą. Wykonaliśmy też doświadczenie „Fale w butelce” – dzieci zabarwiły niebieską farbą wodę i dolały oleju – gdy ruszały butelką pojawiały się małe fale. Przedszkolaki wykonały też tematyczne karty pracy i pracę plastyczną.

 

« z 7 »

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.