Wakacyjne podróże – środki transportu 2024
Czas wakacji zazwyczaj kojarzy się z podróżami, dlatego celem dzisiejszych zajęć było nabycie umiejętności odróżniania środków transportu oraz uświadomienie dzieciom jak bezpiecznie z nich korzystać.
Na początku zajęć dzieci wysłuchały wiersza ,,Czym chcę podróżować” B. Formy. Następnie odbyła się „burza mózgów”, podczas której dzieci wymieniały środki transportu, którymi można przemieszczać się w czasie wakacji:
– pociąg, tramwaj, metro,
– statek, prom, łódka,
– samochód,
– rower,
– samolot,
– autobus.
Dowiedziały się co jest: przystanek, kasa biletowa, port, lotnisko, peron, tory. Omówiliśmy zalety i wady każdego środka transportu np.: szybko się porusza, często bywa opóźniony, omija korki, stoi w korkach, może nie starować/lądować w czasie burzy, może nie pływać podczas np.: sztormu, jeździ tylko po torach, jest tylko w dużych miastach. Odbyła się rozmowa na temat ostatnich wakacyjnych doświadczeń dzieci – jakim środkiem transportu podróżowały. Później przedszkolaki dopasowywały środki transportu do odpowiedniej grupy: powietrzne, lądowe i wodne. Dowiedziały się, że samolot lata dzięki zasadom aerodynamiki – podstawowe elementy, które pozwalają samolotowi na latanie, to: siła nośna, siła ciągu, siła oporu, siła ciężkości oraz dlaczego statek nie tonie – każde ciało zanurzone w płynie działa siła wyporu, która jest równa ciężarowi płynu wypartego przez to ciało, jeśli ta siła wyporu jest większa lub równa ciężarowi statku, statek będzie unosił się na wodzie. Wzięły udział w zabawie dydaktycznej – dopasowywanie obrazków środków transportu do odpowiednich miejsc docelowych. Następnie zamieniły się w samoloty i wykonywały ruchy, które były w piosence (samolocik leci nisko, wysoko, samolocik podskakuje, lata do tyłu i kręci się). Naśladowały odgłosy niektórych (pociąg – puff puff, samolot – sssyyyyyyyy, samochód – brum, brum, rower (dzwonek) – dzyń dzyń, autobus – ter, ter, ter,), słuchały zagadek słuchowych i próbowały odgadnąć co to za pojazd. Bawiły się też wesoło do piosenki ,,Jedzie pociąg z daleka „, i brały udział w zabawach ruchowych t.: „Samoloty”, oraz „Autobus” – przy piosence „Koła autobusu kręcą się”. Zagrali w tematyczne memory i wykonali tematyczną pracę plastyczną.
Na podsumowanie zajęć dzieci rozwiązywały zagadki związane z dzisiejszą tematyka: można wtedy jechać na nim, kiedy kręci się nogami (rower); pod dowództwem kapitana, płynie po morzach i oceanach (statek), żelazną szosą koła go niosą, czerwone światło zatrzyma go łatwo (pociąg); nie jest ptakiem, lecz ma skrzydła, możesz się nim w podróż wybrać (samolot); pływa po jeziorze, opłynąć może świat, stanie, gdy na nią nie dmucha wiatr (żaglówka).