Dzień Górnika 2024
Dziś w przedszkolu obchodziliśmy Dzień Górnika – święto, które przybliżyło dzieciom zawód górnika i tradycje z nim związane.
Dzieci rozpoczęły dzień od rozmowy o pracy górnika – czym się zajmuje, jak wygląda jego strój i jak ważna jest jego praca w życiu codziennym.
Dowiedziały się, że:
– ten dzień znany jest również jako Barbórka i obchodzony jest 4 grudnia każdego roku w Polsce i niektórych krajach związanych z przemysłem wydobywczym;
– święto to ma długą tradycję i jest związane z patronką górników, św. Barbarą, która jest również opiekunką ludzi wykonujących niebezpieczne zawody;
– zawód górnika to praca związana z wydobywaniem surowców mineralnych z podziemi ziemi lub z powierzchni;
– górnicy pracują w kopalniach, gdzie zajmują się eksploatacją takich surowców jak węgiel kamienny, brunatny, rudy metali, sól, czy surowce skalne;
– górnicy pracują często w trudnych i niebezpiecznych warunkach: w ciemności, wilgoci, pod ziemią, przy wysokim hałasie, praca wymaga siły fizycznej, precyzji i dbałości o bezpieczeństwo;
– to zawód z długą tradycją, szczególnie w takich krajach jak Polska, gdzie regiony, np. Górny Śląsk, mają bogate dziedzictwo górnicze.
Następnie z zainteresowaniem oglądały ilustracje kopalni i sprzętów, których używają górnicy. Wysłuchały krótkiej historii skąd się wziął węgiel, oraz z skąd go obecnie wydobywamy. Dowiedziały się co to jest potrzebne do wydobycia węgla, jak się nazywa osoba, która wydobywa węgiel z kopalni, co to jest węgiel, do czego jest wykorzystywany. Miały okazję dotknąć bryłki węgla – określały jego strukturę, trwałość, zapach oraz przeliczały ile go jest. Wspólnie wyjaśniliśmy sobie pojęcia „Barbórka” i „Dzień Górnika”, ułożyliśmy je z rozsypanki literowej ucząc się rozpoznawania liter i sylab.
Następnie dzieci poznały strój roboczy górnika – kombinezon ochronny, hełm ochronny, buty robocze rękawice oraz dowiedziały się co to jest „czako” – element galowego munduru górniczego, kiedy go nosimy i od czego zależny jest pojawiający się na nim kolor piór.
Później przedszkolaki segregowały rzeczy, które przydają się górnikowi w pracy, naśladowały kopanie węgla łopatą i kilofem oraz jazdę w wagonikach. Układały puzzle przedstawiające górnika w stroju roboczym, dopasowywały kawałki „węgla” do wagoników oznaczonych cyframi, ucząc się liczenia i dopasowywania ilości do symboli. Brały udział w zabawie ruchowej ” W kopalni”, wysłuchały „O czym szeptały iskierki” H. Zdzitowieckiej, zaśpiewały piosenkę „Praca górnika” zespołu Śpiewające Brzdące, przybliżającą dzieciom codzienną pracę w kopalni. Ułożyły historię obrazkową pt. „Jak powstał węgiel”, ucząc się logicznego myślenia i rozwijając wyobraźnię. Nazywały rzeczy, które są produkowane z węgla, np.: energia, stal czy kosmetyki, rozwijając swoje słownictwo i wiedzę o świecie. Dzieci z dużym zaangażowaniem wykonywały także karty pracy na których liczyły baryłki węgla znajdujące się w workach i łączyły je z odpowiednimi wynikami, kolorowały wagoniki, zachowując odpowiednią kolejność kolorów oraz wykonały tematyczną pracę plastyczną.