Tradycje i zwyczaje Wielkanocne 2024

Celem zajęć było zapoznanie się z tradycjami, zwyczajami Wielkanocnymi oraz dniami świątecznymi występującymi w tym okresie. Święta Wielkanocne są niezwykle barwne i mają bogate tradycje obrzędową, są to najbardziej radosne święta, które wieńczą okres Wielkiego Postu i Wielki Tydzień.
Na początku zajęć wytłumaczyliśmy co to jest tradycja – zachowania i zasady które powtarzamy np.: co roku w święta, przekazywane z pokolenia na pokolenie. Przedszkolaki odpowiedzieli na pytanie: Co to jest Wielkanoc? – to czas, kiedy przyroda budzi się do życia, a my świętujemy zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa. Ale Wielkanoc to nie tylko religijne święto – to także czas, kiedy możemy spędzać czas z rodziną, cieszyć się wiosną. Następnie wysłuchaliśmy opowiadania „Wielka kłótnia pisanek” M. Jelonek/  wiersza Anny Bayer ,,Święta Wielkanocne ” i wspólnie omówiliśmy ich treść. Dzieci na podstawie własnych doświadczeń opowiadały o tradycjach zawiązanych z tymi świętami: Niedziela Palmowa, w którą święcimy palmy, Wielka Sobota – świecenie koszyczka z pokarmami, śniadanie wielkanocne w Wielką Niedzielę i Śmigus Dyngus w Poniedziałek Wielkanocny. Przedszkolaki przygotowały tradycyjny koszyk Wielkanocny, utrwalając przy tym co powinno znaleźć się w koszyczku. Poznały symbolikę święconych pokarmów: chleb – symbolizuje Ciało Chrystusa, będącego symbolem życia dla chrześcijan, wkładamy go do koszyka, aby zapewnić sobie dobrobyt i pomyślność; jajko – to symbol nowego początku i odradzającego się życia, wędlina – symbolizuje zdrowie, dostatek materialny, sól – symbolizuje oczyszczenie, prostotę i prawdę, głównym jej zadaniem jest dodanie potrawom smaku oraz ochrona przed zepsuciem, według wierzeń ma również moc odstraszającą zło i moce nieczyste, baranek – to znak Chrystusa, który zwany jest również „Barankiem Bożym”, uosabia zwycięstwo życia nad śmiercią, figurka baranka wkładana do koszyka zazwyczaj wykonana jest z cukru, czekolady lub chleba, chrzan – to oznaka ludzkiej siły, którą powinien nam zapewnić przez cały rok, ciasto – symbolizuje nasze umiejętności i sprzyja ich pogłębianiu, dlatego najczęściej do koszyka wielkanocnego wkłada się niewielką samodzielnie przygotowaną babeczkę, po gorzkich dniach postów, słodkie ciasto jest wyrazem radości i słodyczy.
Ćwicząc spostrzegawczość dzieci wyszukiwały na obrazkach np.: znajdź króliczka śpiącego na jajeczku, znajdź króliczki które się przytulają, znajdź króliczka z niebiesko-różową pisanką  oraz dopasowywały dwie połówki jajka tak by powstała pisanka w jednym wzorze. Zagrały w wielkanocne memory, wzięły udział w zabawach matematycznych: rozwiązywali zadania z treścią, przyporządkowywali liczby parzyste i nieparzyste, wzięli udział w zabawie ruchowej „Zajączki i Pisklaki Wielkanocne”, w zabawie „Kurczęta” (dzieci skakały po sali obunóż, wypowiadając sylabę ,,pi,pi,pi” na dźwięk tamaryna zastygły bez ruchu). Ćwicząc zwinność brały udział w zabawie „marsz z pianką na łyżeczce”. Podsumowując zajęcia urządziliśmy wielkanocny quiz z pytaniami np.:
– co nie pasuje do koszyczka wielkanocnego – baranek/ryba,
– jak nazywają się zdobione jąka – pisanki/ kruszonki,
– co jest symbolem wielkanocnym – choinka/ święconka?
Na koniec przedszkolaki uzupełniały karty pracy i wykonały pracę plastyczne do tematu zajęć.

 

« z 9 »

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.