Poznajemy Europę – wakacyjne podróże 2019
Europa to 46 państw – włącznie z państwami tylko częściowo leżącymi w Europie, a bez terytoriów zależnych i separatystycznych. Przedszkolaki przeżyły wspaniałą „wycieczkę” po Państwach Europejskich. Przyjrzeliśmy się uważnie Włochom, Albanii, Niemcom, Słowacji, Holandii, Francji, Wielkiej Brytanii, Monako. Włoską przygodę rozpoczęliśmy od poznania flagi i godła tego państwa. Dzieci dowiedziały się, że z góry kraj ten przypomina but, że wzdłuż ciągną się góry Apeniny, a ląd ten z trzech stron otoczony jest morzem. Wiedzą też, iż ze względu na ciepły klimat rosną tam pomarańcze i cytryny oraz wiele pięknych południowych kwiatów. Dzieci wysłuchały wiersza pt.: „Poznajemy Włochy ” I.Oniszczuk i oglądały ilustracje tamtejszych zabytków. Colosseum i Krzywa Wieża w Pizie najbardziej przyciągnęła uwagę dzieciaków. Poznały wiele ciekawostek związanych z tym krajem np. wszystkie włoskie słowa kończą się samogłoską, poznały także podstawowe zwroty w j.włoskim. Dowiedziały się, że produkowane tam są najlepsze buty na świecie, makaron nie pochodzi z Włoch, ale tam się go najwięcej spożywa. Dowiedziały się również, że w 1860 r., w Neapolu wynaleziono pizzę, którą tak wszyscy lubimy. Będąc we Włoszech nie zapomnieliśmy oczywiście o Watykanie – tu „spotkaliśmy się” z Papieżem Franciszkiem i wspomnieliśmy o Ś. † P. Papieżu Janie Pawle II. Była też podróż na Słowację. Tam zobaczyliśmy niezwykłe miejsca np: Bańska Szczawnica – średniowieczne miasto górnicze, Vikolinec – skansen architektury ludowej, Zamek Spiski, Bajderow – średniowieczne miasto obronne, czy Drewniane Kościoły w Słowackich Karpatach. Później przenieśliśmy się do Albanii – nieodkrytego jeszcze do końca państwa nad Morzem Jońskim. Tam skupiliśmy się głównie na pięknych plażach i słonecznej pogodzie. Nie zabrakło znanych atrakcji leżących w bliskiej okolicy kurortu w Sarandzie tj.: źródło Blue Eye – prawdziwy cud natury, Butrint – osada i stanowisko archeologiczne wpisane na listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO, Zamek Lekursi górujący nad miastem. Nastepnie przyszedł czas na niezwykle Monako – osoba Księcia Monako Alberta II okazała się niezwykle interesująca, jak również jego Pałac. Przedszkolaki podziwiały również Oceanarium Monako na Lazurowym Wybrzeżu, w którym znajduje się przepiękny Gabinet Ciekawostek. Uwagę przyciągnęło Grand Prix Monako Formuły 1 – szybkie samochody, i rewelacyjny tor okazał się zajmujący zarówno dla chłopców jak i dziewcząt. Z dużym zainteresowaniem dzieci słuchały opowieści o Holandii – wiedzą, że stolicą jest Amsterdam, potrafią rozpoznać flagę tego kraju. Dowiedziały się też, że Holandia słynie z wiatraków, chodaków oraz hodowli tulipanów. Wędrówkę po Niemczech rozpoczęliśmy zabawą: „Zaczarowany pociąg „. Później dzieci wysłuchały bajki braci Grimm o krasnoludkach. Brały udział w zabawie ruchowej „Guten Tag” oraz w ćwiczeniach językowych: „Wysłuchaj i powtórz”, związanych z nauką podstawowych zwrotów niemieckich. Rozwijały zainteresowanie kulturą niemiecką. Uczestniczyły w zabawie ruchowej „Niemieckie samochody „. Podczas podróży po Wielkiej Brytanii przyjrzeliśmy się głównie Londynowi – stolicy państwa. Dzieci podziwiały fotografie atrakcji które będąc tam trzeba na pewno zobaczyć tj.: Big Ben, London Eye, Tower Bridge. Zobaczyły także brytyjską budkę telefoniczną oraz słynny czerwony piętrowy autobus. Poznały rodzinę królewska oraz pałac Buckingham. Nie zabrakło także kilku angielskich słówek, które dzieci próbowały dokładnie powtarzać. Ostatnim punktem naszych wycieczek była Francja. Dzieci przyjrzały się jak wygląda flaga i godło Francji. Zobaczyły m.in.: Wieżę Eiffla – najbardziej znany obiekt architektoniczny Paryża, uznawany za symbol tego miasta i niekiedy całej Francji, Zamki Nad Loarą, Katedrę Notre-Dame oraz wysłuchały słynnej powieści z nią związaną pt.: „Dzwonnik z Notre Dame” – Wiktora Hugo. Najbardzie jednak zainteresowały się słynnym
Disneylandem – parkiem rozrywki, w których wszystkie atrakcje są inspirowane filmami wytwórni Walt Disney Studio. Przedszkolaki rozwiązywały zagadki słowne, układały puzzle, a także uczestniczyły w zabawach muzyczno – ruchowych. Wszystkie zajęcia kończyły się utrwalaniem informacji oraz pracą plastyczną związaną z tematem zajęć.