Dzień Zebry 2024

,,Konik z niej nie byle jaki, w pasy biało-czarne.
Lubi skubać sobie trawkę i biegać po sawannie.”

Dziś w przedszkolu obchodziliśmy Dzień Zebry. Jego celem było rozbudzanie zainteresowań przyrodniczych, zapoznanie się z wyglądem zebry, jej środowiskiem życia i ciekawostkami na jej temat. Na początku dzieci wysłuchały hasła dzisiejszego dnia: Na sawannie jest wesoło, kiedy zebry chodzą w koło” oraz wiersza pt.: „Zebra” Hanny Niewiadomskiej /,,Wesołe zebry” E. Tatarczuk i odpowiadały na pytania dotyczące tekstu. Następnie wysłuchały kilku ciekawostek tj.:
– zebry występują na rozległych obszarach południowej i wschodniej Afryki,
– zebry są znacznie bardziej agresywne i dużo bardziej niebezpieczne od np.: lwa,
– zebry maja dobry słuch i wzrok, co pomaga się im trzymać z dala od drapieżników,
– uszy zebry pokazują jej nastrój,
– zebry biegną w zygzakowaty sposób, gdy są gonione przez drapieżniki,
– jeśli jedna zebra zauważy drapieżnika, wypuszcza ostre zawołanie,
– podobnie jak odciski palców u ludzi, pasy na sierści zebr są unikalne, nie ma dwóch identycznych zebr na świecie,
– zebra potrafi biegać z imponującą prędkością, osiągając nawet 65 km/h, ta umiejętność jest przydatna do ucieczki przed drapieżnikami,
– zebry żyją w grupach, zwanych stadami, co pomaga im lepiej radzić sobie z zagrożeniami, te społeczne zwierzęta wspierają się nawzajem.
Dzieci wypowiadały się na temat wyglądu zebry – czy zebra jest czarna w białe paski czy biała w czarne paski i po co zebrze paski – potrzebne są one, aby odpędzić krwiożercze owady, wskazywały na globusie Afrykę, czyli miejsce w którym żyją zebry oraz przeliczały sylwety zebr używając liczebników porządkowych. Siedząc w kole wykonywały masażyk ,,Skaczące zebry” – po sawannie idą zebry wesołe -delikatnie dotykały palcami po plecach, lekko skaczą w górę – lekko oklepywały plecy palcami z dołu do gory itp. Podczas zabawy ,,Polowanie na zebry ” dzieci swobodnie poruszały się po dywanie, a na hasło ,,tygrys” skulały się i pozostawały bez ruchu. Przedszkolaki ćwiczy także zwinność podając maskotkę zebry – nad głową, pomiędzy nogami, bokiem. Następnie przeszły do różnorodnych zabaw związanych z tematem tj.: rysowanie kolorowych pasów na kartkach,  organizowanie małych „wyścigów” imitujących bieg zebry – naśladowały bieg kłusem – szybko na palcach, stepem – powoli z wysokim podnoszeniem kolan, cicho i głośno tupiąc, wyszukiwali różnych znaczeń słowa zebra, nauczyli się rymowanki do zabawy kołowej pt: „Zebra”. Przedszkolaki szukały też w książkach „zebry” oraz wykonały pracę plastyczne, a po południu wysłuchały opowiadania „Każdy jest sobą” autorstwa M. Zemła.

« z 5 »

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.