Dzień Magika 2024
Celem dzisiejszego dnia było rozwijanie myślenia abstrakcyjnego, kreatywności i wyobraźni. Na początku zajęć odbyła się rozmowa na temat iluzji i magii:
– czy ktoś wie, co to jest iluzja? (np.: iluzja to zjawisko, które wprowadza ludzi w błąd, sprawiając, że postrzegają coś inaczej, niż to jest w rzeczywistości; to również termin, który jest często używany w kontekście sztuk magicznych, takich jak iluzjonizm, gdzie sztuczkami, trikami i sztuką manipulacji zmysłami tworzone są wrażenia niemożliwe lub nieprawdziwe),
– co robi iluzjonista? (zajmuje się rozrywką estradową, często przy użyciu rekwizytów takich jak: karty, chusty, stoły, krzesła, kapelusze, magiczne pałeczki i mnóstwo innych przedmiotów),
Następnie poznaliśmy pojęcia: iluzjonista, magik oraz zapoznaliśmy się z krótką historią iluzji i magii. Wysłuchaliśmy też wiersza ,,Magik” i wspólnie omówiliśmy jego treść. Później przeszliśmy do omówienia rekwizytów iluzjonistów (np.: kapelusz, różdżka, magiczne chustki, monety, karty, itd.). Dowiedzieliśmy się, że dawniej magia związana była z różnymi obrzędami, a dziś to forma artystyczna ukazywana poprzez sztuczki, dzięki iluzji uważana za magię. Dzieci wspólnie ułożyły słowo „iluzjonista”, oraz podjęły próbę samodzielnego czytania i pisania. Przedszkolaki zakładając cylinder i trzymając magiczną różdżkę wypowiadały swoje zaklęcia np.: ,,kolannosklej” – czyli nos przyklejony do kolan, ,,jezopisus imius” – pisanie językiem w powietrzu, ,,wymachinus nadgarstkus”. Dzieci czarowały także przedmioty np.: klocki – dawały wybranemu dziecku prezent ,,klocek” wypowiadając zaklęcie, że otrzymały autko i dziecko naśladowało jak porusza się auto. W parach otrzymały kawałek kolorowej tasiemki i wspólnie rzucały ją na podłogę – próbowały odgadnąć co dany kształt przypomina. Wykonaliśmy kilka sztuczek; „Znajdź obrazek” oraz „W którym kubeczku jest kostka”. Odbyła się zabawa w poszukiwanie magicznych przedmiotów – w sali zostały ukryte różne przedmioty, a dzieci musiały odnaleźć magiczne przedmioty, korzystając z wskazówek. Chętne dzieci wcieliły się w rolę iluzjonisty i zaprezentowały kilka sztuczek: np. jedno z dzieci prezentuje przedmiot, po chwili tajemniczego zamachnięcia ręką lub używając „magicznej różdżki”, obiekt nagle znika, pozostawiając widownię w zdumieniu. Iluzjonista prezentuje publiczności cylinderek i pokazuje, że wewnątrz niego nic nie ma. Dziecko wykorzystało kilka magicznych słów, a następnie odkryło, że wewnątrz cylindra pojawił się niespodziewany przedmiot (np. mała zabawka lub kolorowe kwiatki). Cylinderek ponownie jest pokazany od środka, by publiczność mogła zobaczyć, że naprawdę pojawił się nowy przedmiot w trakcie zakrywania. Warto podkreślić, że samo zaangażowanie dzieci w tworzenie i prezentację sztuczek jest fantastycznym sposobem na rozwijanie ich kreatywności, pewności siebie i umiejętności współpracy. Chwila magicznej zabawy dostarczyła wiele radości widzom! Na koniec ćwicząc pamięć dzieci zagrały w memory z atrybutami magii oraz wykonały pracę plastyczną.