Dzień Telewizji 2023
Celem dzisiejszego dnia było zapoznanie się z pozytywnymi i negatywnymi skutkami oddziaływania telewizji oraz poszerzanie słownictwa związanego z telewizją. Na początku zajęć dzieci wysłuchały zagadki wprowadzającej w temat zajęć „W oknie tej skrzyneczki, oglądasz bajeczki” oraz opowiadania L. Łącz ,,Tajemnicza skrzynka ” i odpowiadały na pytania:
– o jakiej skrzynce jest mowa w opowiadaniu,
– jakie były skutki nadużywania przez rodzinę tajemniczej skrzynki – telewizora,
– kto i jak pomógł dzieciom i co zmieniło się w życiu rodziny, kiedy skrzynka zniknęła z domu?
Następnie wysłuchaliśmy historii telewizji, poznaliśmy jej twórców i porównywaliśmy telewizory przedstawione na obrazkach. Dowiedzieliśmy się, jak obraz i dźwięk dociera do telewizora i że osoby występujące w telewizji to aktorzy i dziennikarze. Na podstawie obrazka dzieci zobaczyły jak wygląda studio, a z encyklopedii dowiedziały się ile osób tam pracuje i jak się nazywają poszczególne zawody (np.: prezenter telewizyjny, operator dźwięku, operator kamery), dzięki którym możemy zobaczyć wszystko na ekranach w naszych domach. Przedszkolaki dowiedziały się także, że aby dowiedzieć się jaki film/bajka będzie na danym programie mogą zasięgnąć informacji w internecie, w telegazecie lub już mało popularnym w tych czasach „Programie TV” w formie gazety. Następnie po wysłuchaniu czytanego tekstu zgadywały o jakim rodzaju programu telewizyjnego jest mowa np.:
– przedstawiają różne dyscypliny sportowe i wydarzenia z nim związane – programy sportowe,
– przedstawiają najważniejsze wydarzenia, informują o warunkach pogodowych – programy informacyjne,
Były też: programy kulinarne, programy przyrodnicze, programy rozrywkowe. Odbyła się krótka pogadanka na temat:
– czy w domu dzieci oglądają telewizję,
– jak długo,
– co najczęściej oglądają,
– że niektóre programy telewizyjne zawierają bardzo dużo wiedzy o np.: roślinach i zwierzętach,
– że są takie programy, które nie są odpowiednie dla dzieci,
– że TV może mieć zły wpływ na zdrowie (szkodzi oczom, powoduje bóle głowy) oraz że „pożera czas”, który można przeznaczyć na inne przyjemności np.: zabawę z rówieśnikami, spacer z rodzicami, czytanie książek, rysowanie, malowanie, zabawy na świeżym powietrzu. Następnie przedszkolaki zamieniły się w prezenterów telewizyjnych, i występowały przedszkolnej telewizji. Na koniec wszystkie dzieci wykonały ćwiczenia ruchowe, pracę plastyczną, a starsze dzieci podjęły próbę pisania słów związanych z telewizją.