Dzień Wody 2025
przez Niepubliczne Przedszkole FRAJDA · Opublikowano · Zaktualizowano
Dzisiaj w przedszkolu obchodziliśmy Dzień Wody, a w związku z tym dniem wszystkie dzieci ubrały się dziś na niebiesko. Celem zajęć było uświadomienie dzieciom znaczenia wody w przyrodzie i życiu codziennym, zapoznanie się z jej właściwościami oraz kształtowanie postaw proekologicznych – w tym oszczędzania wody.
Na początku zajęć dzieci wysłuchały opowiadania „Jedna srebrna kropla” – H. Bechlerowa / wiersza Michała Jankowiaka pt. „WODA – czyli wszystko zaczyna się w chmurach”. Po wysłuchaniu tekstów odpowiadały na pytania dotyczące ich treści. Następnie zapoznaliśmy się z podstawowymi informacjami dotyczącymi dzisiejszego dnia tj.:
– Światowy Dzień Wody obchodzony jest 22 marca,
– woda to źródło życia, jest to jedna z najważniejszych substancji na Ziemi – bez niej nie mogłoby istnieć życie, jest niezbędna dla ludzi, zwierząt i roślin,
– jest podstawowym składnikiem organizmu – ciało człowieka składa się w około 60% z wody,
– utrzymuje zdrowie: nawadnia organizm, wspomaga trawienie i reguluje temperaturę ciała,
– jest niezbędna do higieny i życia codziennego,
– wykorzystywana jest również w rolnictwie i przemyśle – nawadnianie upraw, produkcja energii.
– pokrywa około 71% powierzchni naszej planety, a mimo to tylko ok. 3% to woda słodka, którą możemy pić, reszta to woda słona w oceanach i morzach.
– Światowy Dzień Wody obchodzony jest 22 marca,
– woda to źródło życia, jest to jedna z najważniejszych substancji na Ziemi – bez niej nie mogłoby istnieć życie, jest niezbędna dla ludzi, zwierząt i roślin,
– jest podstawowym składnikiem organizmu – ciało człowieka składa się w około 60% z wody,
– utrzymuje zdrowie: nawadnia organizm, wspomaga trawienie i reguluje temperaturę ciała,
– jest niezbędna do higieny i życia codziennego,
– wykorzystywana jest również w rolnictwie i przemyśle – nawadnianie upraw, produkcja energii.
– pokrywa około 71% powierzchni naszej planety, a mimo to tylko ok. 3% to woda słodka, którą możemy pić, reszta to woda słona w oceanach i morzach.
Później rozmawialiśmy o tym do czego służy woda i gdzie w codziennym życiu potrzebna jest woda (np.: sprzątanie, gotowanie, mycie). Przedszkolaki zastanawiały się, jak można oszczędzać wodę, i wspólnie stworzyły listę prostych sposobów na jej ochronę (zakręcać kran podczas mycia zębów, zmniejszyć zużycie plastiku, który zanieczyszcza oceany, nie wylewać środków chemicznych do kanalizacji, sadzić drzewa, które pomagają zatrzymywać wodę w glebie). Wiemy już też, że zasoby czystej wody są ograniczone, a zanieczyszczenia tj.: plastik, chemikalia – niszczą wodne ekosystemy, a susze mogą prowadzić do braku wody pitnej.
Przedszkolaki poznały też właściwości wody m.in.:
– bezbarwna i bezwonna – nie ma koloru ani zapachu,
– rozpuszcza wiele substancji – dzięki temu może transportować składniki odżywcze.
Omówiliśmy również trzy stany skupienia wody: ciekły (są to np.: rzeki, jeziora, morza), stały (są to np.: lód i śnieg) i gazowy (para wodna w powietrzu) oraz wspólnie przeanalizowaliśmy obieg wody w przyrodzie:
1. parowanie – woda z oceanów, rzek i jezior unosi się jako para wodna;
2. kondensacja – para wodna tworzy chmury;
3. opady – deszcz, śnieg lub grad wracają na ziemię;
4. spływ powierzchniowy i infiltracja – woda zasila rzeki, jeziora i wsiąka w glebę.
Po części teoretycznej dzieci dopasowywały odpowiednią liczbę kropelek deszczu do chmurki oznaczonej cyfrą oraz układały krótkie słowa związane z wodą tj.:: woda, fala, kropla, rzeka, morze.
Podczas doświadczeń sprawdzały jak cukier rozpuszcza się w ciepłej i zimnej wodzie, a także które przedmioty toną, a które utrzymują się na powierzchni wody. Uczestniczyły w zabawie „Magia wody” – barwienie wody farbami i mieszanie kolorów, w zabawie ,,Przelewane wody” – za pomocą nasączonej gąbki/ kubka przelewały wodę.
Wzięły udział w zabawach ruchowych: ,,Nie wpadnij do rzeki ” – zabawa z utrzymaniem równowagi – dzieci chodziły po linie noga za nogą; „Skacz jak kropla” – dzieci skakały po niebieskich szarfach (kroplach wody); ,,Przepłyń przez rzekę” zadaniem dzieci było przejście pod liną ustawioną na różnej wysokości tak, aby jej nie dotknąć. Na zakończenie zajęć dzieci wykonały pracę plastyczną „Kropla wody”.
– bezbarwna i bezwonna – nie ma koloru ani zapachu,
– rozpuszcza wiele substancji – dzięki temu może transportować składniki odżywcze.
Omówiliśmy również trzy stany skupienia wody: ciekły (są to np.: rzeki, jeziora, morza), stały (są to np.: lód i śnieg) i gazowy (para wodna w powietrzu) oraz wspólnie przeanalizowaliśmy obieg wody w przyrodzie:
1. parowanie – woda z oceanów, rzek i jezior unosi się jako para wodna;
2. kondensacja – para wodna tworzy chmury;
3. opady – deszcz, śnieg lub grad wracają na ziemię;
4. spływ powierzchniowy i infiltracja – woda zasila rzeki, jeziora i wsiąka w glebę.
Po części teoretycznej dzieci dopasowywały odpowiednią liczbę kropelek deszczu do chmurki oznaczonej cyfrą oraz układały krótkie słowa związane z wodą tj.:: woda, fala, kropla, rzeka, morze.
Podczas doświadczeń sprawdzały jak cukier rozpuszcza się w ciepłej i zimnej wodzie, a także które przedmioty toną, a które utrzymują się na powierzchni wody. Uczestniczyły w zabawie „Magia wody” – barwienie wody farbami i mieszanie kolorów, w zabawie ,,Przelewane wody” – za pomocą nasączonej gąbki/ kubka przelewały wodę.
Wzięły udział w zabawach ruchowych: ,,Nie wpadnij do rzeki ” – zabawa z utrzymaniem równowagi – dzieci chodziły po linie noga za nogą; „Skacz jak kropla” – dzieci skakały po niebieskich szarfach (kroplach wody); ,,Przepłyń przez rzekę” zadaniem dzieci było przejście pod liną ustawioną na różnej wysokości tak, aby jej nie dotknąć. Na zakończenie zajęć dzieci wykonały pracę plastyczną „Kropla wody”.