Dzień Kota 2024
Celem dzisiejszych zajęć było uświadomienie dzieciom jak ważne jest zapewnienie kotom odpowiedniej opieki i troski. Koty od wieków są bliskimi towarzyszami człowieka, odgrywają ważną rolę w naszej kulturze i tradycji, a także w naszym codziennym życiu. Koty pomagają nam w walce z gryzoniami, dają nam towarzystwo i miłość, a także pomagają nam się relaksować i odpocząć po ciężkim dniu. Zajęcia rozpoczęliśmy od zagadki: „Puszyste zwierzątko. Cztery łapki ma. Uwielbia mleko i ryby, pogłaskać czasem się da”. Następnie dzieci wysłuchały wiersza „Kotek” Juliana Tuwima / bajki „Kotek szuka mamy” i opowiadały kogo kolejno spotkał kotek (rybka, świnka morska, szczeniaczek, motylek). Później przeszliśmy do omówienia bohatera dzisiejszych zajęć – kota. Rozmawialiśmy o tym czym się żywią koty, jaki mają sposób poruszania się, jak wygląda koci sen, a także jak dbać o zwierzątko. Przedszkolaki dowiedziały się również, że:
– nie ma dwóch takich samych kocich nosów;
– koty to bardzo sprytne zwierzęta, a w swoich małych łapkach ukrywają pazury, których używają do chwytania lub wspinania się, ale niezbyt dobrze idzie im schodzenie,
– wbrew pozorom najlepszym napojem dla kota jest woda z kranu, i koty nie powinny pić krowiego mleka,
– obserwując koci ogon możemy się dowiedzieć w jakim nastroju jest kot (uniesiony wysoko – przyjazne nastawienie, podniesiony i drżący – strach i niepokój, machanie – zdenerwowanie, kot siedzący z podwiniętym ogonem – spokojnie zadowolenie),
– futro kota składa się z kilku warstw,
– opieka nad tymi zwierzętami jest bardzo ważna – należy chodzić z nim do weterynarza, sprzątać kuwetę, zapewniać wysokiej jakości karmę, bawić się z nim, poświęcać mu czas i uwagę, przygotować mu odpowiedzieć miejsce do spania.
Dzieci radośnie dzieliły się swoimi doświadczeniami z kotami w domu, opowiadając o imionach swoich futrzanych pupilów – o tym, jak wspólnie spędzają czas: czy to bawiąc się w gonitwę, czy przytulając się na kanapie w czasie drzemki. Przedszkolaki dowiedziały się, że nie tylko koty domowe nazywane są kotami, ale także: tygrys, lew, pantera, które zaliczają się do kotów. Dzieci brały udział zabawach: „Koci słownik”, „Przywoływanie kota”, w zabawie w formie opowieści ruchowej, w zabawie logopedycznej „Kotek pije mleczko” – dzieci naśladowały oblizywanie mleka z wąsików – wysuwały język do nosa, oraz czubek nad górną wargę, w zabawie ,,Kotki i pieski” dzieci miały wsadzone szarfy – „ogonki” za spodnie, dziecko które miało maskotkę pieska goniło kotki starają się wyciągnąć ogonek, po jego zdobyciu dzieci zamieniały się rolami. Odbył się również masażyk rozluźniająco – wyciszający ,,Co robi kotek ?”. Później przedszkolaki toczyły piłkę slalomem, ćwicząc skupienie i koordynacje. Określały też położenia kota „na, za, obok, przed”, określały wielkość „duży, mały” oraz wykonywały ćwiczenia z wylosowanych kart. Wzięły udział w zabawie utrwalającej części ciała kota – zadaniem dzieci było dopasowanie napisów do części ciała kota. Odpowiadały także na pytanie: czego potrzebuje kot? – wymienili rzeczy niezbędne, jeśli kot ma być naszym domownikiem: kuwetę, drapak, miski, transporter, legowisko, karmę itd. Przedszkolaki wymieniały także koty znane im z bajek (Kicia Kocia, kot ze Shreka, Garfield, Bonifacy i Filemon itd.). Na koniec dzieci wzięły udział w zabawie ruchowej „Kocie Ruchy ” i „Kocie Tańce”, śpiewały piosenkę ,,My jesteśmy kotki dwa”, oglądały książki z kotkami i układały puzzle tematyczne oraz wykonały pracę plastyczną.