Dzień Dyni 2022
„Rośnie w polu wieeelka dynia!
Wciąż policzki swe nadyma.
Rośnie ciężka i pękata,
Jej figura nie ma końca.
Chce urosnąć aż do słońca.”
Dzisiaj poznaliśmy bliżej najbardziej charakterystyczne jesienne warzywo jakim jest dynia.
,Jak przyjemnie i wesoło kiedy dynia krąży w koło.
Dynia tu, dynia tam, dynia krąży tu i tam” – od ,,Dyniowego powitania” dzieci rozpoczęły dzisiejszy dzień i siedząc w kole przekazywały sobie dynię z rąk do rąk. Następnie odbyła się pogadanka na temat dyni. Rozmawialiśmy o tym skąd się wzięła dynia w Polsce, jakie są jej odmiany. Określiliśmy jej wygląd, kształt, kolor, wielkość, ciężar. Następnie dzieci porównywały, która dynia jest większa- która mniejsza, która ciężka – która lżejsza. Podczas zabawy badawczej ,,Co ukrywa dynia w środku?” dzieci oglądały przekrojoną dynię, dotykały jej środka, wąchały i określały jej twardość i kolor, a chętne dzieci degustowały pestki dyni. Dzieci dowiedziały się jakie witaminy drzemią w dyni oraz jakie wartości odżywcze posiada. Odszukaliśmy także dynie na piramidzie żywienia i wspólnie odnaleźliśmy w książkach kucharskich przepisy z użyciem dyni – dzieci nawet nie zdawały sobie sprawy do jak wielu potraw można wykorzystać to piękne warzywo. Następnie ułożyły z liter drukowanych i pisanych wyraz „dynia”, podzieliliśmy także ten wyraz na sylaby oraz przeliczyliśmy je. Gdy już dowiedzieliśmy się jak wartościowym warzywem jest dynia, użyliśmy jej do ćwiczeń gimnastycznych. Przedszkolaki wzięły udział w dyniowych zabawach: dyniowe kręgle – zamiast kuli dzieci popychały swoje dynie, pokonywały slalom tocząc dynię oraz przeskakiwały przez dynie o różnej wielkości, unosiły dynie, przenosiły dynię: górą, dołem, na prawą i lewą stronę ciała wsłuchując się w treść wierszyka. Ponieważ dawniej nazywano dynię „banią” dzieci wesoło podskakiwały i łapały bańki mydlane. Podczas zabaw matematycznych klasyfikowały dynie według kształtu, wielkości, przeliczały dynie, określały ich ilość, układały od największej do najmniejszej. Gdy już się trochę zmęczyliśmy, usiedliśmy w kółku i przekazując sobie dynie każde dziecko podawało słowo zaczynające się na głoskę „D”. Wspomnieliśmy również o wesołym święcie jakim jest Halloween, dzieci oglądały ilustracje przedstawiające w jakie stroje można się przebrać i wypowiadały się o symbolach tego święta. Na koniec dzieci wykonały pracę plastyczną, a za aktywny udział w zajęciach otrzymały naklejki.