Dookoła świata – czyli wakacyjne podróże 2023

  

„Polska leży w Europie,  to przedszkolak mały wie.
Aby poznać inne kraje,  na wycieczkę jechać chce…”

Pozostając w tematyce wakacyjnej przedszkolaki w tym tygodniu poszerzały swoją wiedzę na temat kierunków podróży do: Europy, Azji, Afryki oraz obu Ameryk. Na zajęciach dzieci pokazywały na globusie i w atlasie gdzie leżą poszczególne kontynenty, poznały: najważniejsze informacje o kulturze w danym kraju, języki tam używane, dowiedziały się co warto tam zobaczyć oraz oglądały te miejsca na obrazkach / w książkach .
Przedszkolaki przypomniały sobie zasady bezpieczeństwa podczas podróży, zabrały bagaż, paszport i wyruszyły w podróż (np.: samolotem).

W poniedziałek poznawały kraje Europy, które dokumentowały na konturowej mapie oraz obejrzały film edukacyjny z którego dowiedziały się jakie kraje leżą Europie. Po kolei zwiedzały wybrane kraje i poznawały ich atrakcje turystyczne. Zatrzymaliśmy się: w Hiszpanii –  poznaliśmy tam francuskie i hiszpańskie zabytki, samochody; we Włoszech-  wysłuchaliśmy wiersza „Poznajemy Włochy” i podziwialiśmy m.in.: Rzymskie Koloseum,  Krzywą Więżę w Pizie, w Niemczech – Zamek Neuschwanstein, Pałac Sanssouci, witaliśmy się w języku niemieckim ,,guten morgen”;  we Francji –  aby zobaczyć wieżę Eiffla, Zamki nad Loarą, Katedrę Notre Dame, odwiedzić Disneyland i zobaczyć tam postacie ze znanych bajek,  spróbowaliśmy także swoich sił  budowaniu Wieży Eiffla z klocków; w Wielkiej Brytanii – zobaczyliśmy kilka najważniejszych atrakcji w Londynie tj.: London Eye, Tower Bridge, poćwiczyliśmy odczytywanie godziny na zegarze „Big Ben” oraz składaliśmy z sylab nazw krajów należących do Wielkiej Brytanii.  Poznaliśmy też tradycyjne dania: hiszpańskie – Gazpacho, Salmoreiro, Tortilla, greckie – Moussaka, Gyros, polskie – pierogi, francuskie – Quiche Lorainne.  Urządziliśmy mini zawody jak w starożytnych Atenach – dzieci przeskakiwały po szarfach i starały się celnie rzucić woreczkiem do poręczy. 

We wtorek przenieśliśmy się do Afryki.  Dzieci wysłuchały wiersza ,,Podróż do Afryki ” i wyruszyły odkrywać tajemnice czarnego lądu.  Poznały ich kulturę, zwierzęta tam żyjące, domy mieszkańców Afryki, kolor skóry mieszkańców,  miejsca, które warto zobaczyć, oglądały albumy i atlasy przedstawiające zabytki Afryki, jej faunę i florę, wiedzą już także, że najdłuższą rzeką świata jest Nil i płynie właśnie przez Afrykę. Poznały nazwy plemion zamieszkujących Afrykę np.: Pigmeje, Masaje. Podczas zabawy ,,Podróż przez Afrykę” dzieci naśladowały ruchem opowiadanie: „Dotarliśmy do Afryki, wysiadamy z tratw i idziemy na ląd po wodzie (wysokie unoszenie kolan), a potem po gorącym piasku (lekkie podskoki). Rozglądamy się uważnie na boki, szukamy tubylców. Czas ruszać w drogę, przedzieramy się przez dżunglę (ruchy rękoma na boki). Chodźmy bardzo cicho by nikogo nie spłoszyć albo by nas nie usłyszał lew (idziemy na palcach). Nareszcie jesteśmy w wiosce. Witamy się z tubylcami (dzieci obejmowały się nawzajem). Na koniec przedszkolaki kolorowały według numerów żyrafę, słuchając piosenki o niej, rozwiązywały też zagadki słowne o zwierzętach  sawanny, i dowiedziały się jakie dźwięki one wydają. 

W środę naszym przystankiem była Azja, która jest największym kontynentem. Dzieci wysłuchały wiersza „Jestem Li-long” A. Bober. Po czym odpowiedziały na krótkie pytania kontrolne. Poznały najważniejsze informacje o kulturze, dowiedziały się jakim językiem się tam posługujemy, co warto zobaczyć w danym kraju,  przywitały się tradycyjnym ukłonem i rozpoczęły zwiedzanie Azji od odwiedzenia najpopularniejszych miast: Pekinu, Singapuru, Bangkoku oraz poznania zabytków Azji tj.: Złoty Pawilon Kinkau, Pałac cesarki w Tokio, Himalaje, Mur Chiński. Dzieci poznały stroje Chińczyków, w co się bawią i grają najczęściej dzieci (puszczanie latawców, domino, ping-pong). Dowiedziały się jakie zwierzę jest ikoną Chin – Miś Panda. Dowiedziały się jak wygląda pismo Azjatów, jak wyglądają ich oczy oraz poznały kilka znanych dań: sushi, pierożki gyoza, sajgonki. Przedszkolaki ćwiczyły swoją koncentrację i koordynację wzrokowo-ruchową posługując się patyczkami – przekładały sushi / kuleczki z talerzyka na talerzyk, tak aby nie spadły oraz rysowały w ryżu – co pobudzało ich zmysły.  Ćwiczyły motorykę małą odwzorowując pismo chińskie, oraz wykonały pracę plastyczną „Drzewo wiśni”. Na koniec poznali legendę o 12 chińskich znakach zodiaku i  zapoznali się z żyjącymi tam zwierzętami.

Ostatnim czwartkowym przystankiem podróży dookoła świata była Ameryka Północna i Ameryka Południowa. Przedszkolaki wysłuchały piosenki  pt.: „Ameryka”, która była doskonałym wprowadzeniem do rozmów o tym kontynencie. Następnie określały jakim transportem mogą się tam dostać (samolot, statek). Poznały postać Krzysztofa Kolumba, który odkrył Amerykę, kilka nazw stanów Ameryki (Alabama, Alaska, California) oraz walutę (dolar). Dowiedziały się kim jest obecny prezydent (Joe Biden) oraz gdzie mieszka (w Białym Domu). Zobaczyły: popularną Statuę Wolności, Wodospad Niagara i marzenie każdego dziecka – Disneyland oraz miasta: Las Vegas, Nowy Jork, Chicago. Przedszkolaki bawiły się w „Szymon mówi”, słuchały wiersza  pt.: „Mały Indianin”, ćwiczyli przeliczanie, dodawanie i odejmowanie, a także sprawność manualną wykonując w sali Amazonię i tworząc grupową Anakondę. Przedszkolaki okrzykiem indiańskim dotarły do wioski i oglądały ilustracje związane z Indianami czyli pióropusz, amulet, łuk i strzały. Poznały także innych mieszkańców Ameryki: hawajczyków, meksykanów oraz kowbojów. Przypomnieliśmy sobie z czego słynie Rio de Janeiro (olbrzymi posąg Chrystusa Zbawiciela, coroczny słynny na całym świecie karnawał). Dzieci rozwijały zwinność i sprawność fizyczną wykonując zestaw ćwiczeń gimnastycznych, a podczas zabawy ,,Lasso”  ćwiczyły koncentracje i celność próbując złapać sznurkiem kręgla. Na koniec wykonały pracę plastyczną pt.: „Kaktus”.

 

« z 17 »

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.