Poznajemy żywioły 2019
„Powietrze – Woda – Ziemia – Ogień – o Czterech Żywiołach coś Ci powiem !
Do życia są niezbędne Nam ! Lecz dobrą radę Tobie dam,
korzystaj z nich rozważanie i traktuj bardzo poważnie !”
Tym wierszykiem rozpoczęliśmy zajęcia o tematyce niezwykle interesującej – „Żywioły”, która rozwijała w naszych dzieciach zainteresowanie przyrodą ożywioną i nieożywioną, wdrażała do eksperymentowania, obserwowania, poszukiwania oraz formułowania wniosków. Uwrażliwiała również na piękno otaczającego środowiska przyrodniczego i kształtowała postawę proekologiczna. Zajęcia rozpoczęliśmy od wyjaśnienia – co to są „Żywioły”, oraz od ich wymienienia: Woda, Powietrze, Ogień, Ziemia. Ale nie poprzestaliśmy tylko na tym. Aby dzieci lepiej zapamiętały jakie mamy żywioły, wykonaliśmy kilka doświadczeń z nimi związanych. Dzieci obserwowały zapaloną świeczkę, gasiły wodą płonący papier, nadmuchiwały balon, obserwowały unoszące się banki mydlane, dmuchając w słomki zaburzone w wodzie z płynem – zrobiły „Bąbelkowy Wulkan” ,który rozwiały powietrzem z suszarki. Wysłuchały opowiadania pt.: „Baśń o czterech żywiołach” M.Lorek, oraz wypowiadały się na temat tego utworu. Opisywały charakterystyczne cechy żywiołów, poznały wpływ przyrody nieożywionej na życie ludzi i zwierząt. Poznały klęski żywiołowe takie jak: powódź, huragan, pożar, wybuch wulkany, trzęsienie ziemi. Przedszkolaki przyglądały się wyglądowi ziemi, w której znalazły nawet robaczka co pomogło w zrozumieniu, że w glebie również żyją zwierzątka. Prawdziwe żywioły mieliśmy też podczas zabaw ruchowych takich jak: „Płonie Ogień”, „Skaczemy po kałużach”, Mocny wiatr zdmuchuje listki”, „Sądzimy drzewo w Ziemi”. Przedszkolaki uczestniczyły również w zabawach badawczych tj.: „Jaki jest ogień „,”Co znajduje się w pustej butelce „. Układały historyjkę obrazkową (wg. kolejności zdarzeń) pt.: „Wyjątkowy komin „. Była też oczywiście praca plastyczna pt.: „Cztery żywioły” oraz „Stworki – spalinki”, rysowane węglem. Na zakończenie zajęć starszaki udały się na wycieczkę, ukierunkowując uwagę dzieci na źródło dymu poprzez obserwację w środowisku.