Woda i Kosmos- nauka zdalna 2021
„W ogromnym, ciemnym kosmosie, krążą różne planety.
Chciałbym je kiedyś odwiedzić, bo teraz nie mogę niestety.
Tych planet jest razem dziewięć.
Pozwólcie, że je wymienię: Merkury, Wenus i Ziemia,
Co dalej? Bo chyba nie wiem.
Mars, Jowisz, Saturn i Uran – kolejne planety wymieniam.
Jest jeszcze Neptun i Pluton – aż tyle mam do zwiedzenia.
Nie wiem czy to możliwe, by na nie kiedyś polecieć,
Lecz wiem, że marzenia o tym najlepsze są na świecie.”
Iwona Salach
Tematem przewodnim tego tygodnia była przestrzeń kosmiczna. Głównym celem zajęć było poznanie wiadomości dotyczących przestrzeni kosmicznej, rozwijanie mowy, rozwijanie wyobraźni i sprawności manualnej, zapoznanie się ze zjawiskiem powstawania dnia i nocy. Dzięki zaangażowaniu rodziców, dzieci mogły wykonywać w domu zadane im zadania. Przedszkolaki zapoznały się z nazwami planet i ich wyglądem. Wysłuchały piosenek tj.: „W układzie słonecznym”, „Ziemia – zielona wyspa” oraz opowiadań i utworów: „Podróż w kosmos”, „Jak nasza mama zreperowała księżyc?”, ”Spotkanie z ufoludkiem”, „Ziemia – nasz planeta” i „UFO”. Dzieci wypowiadały się na temat opowiadań, dzięki czemu rozwijały mowę. Ilustrowały opowiadania i rymowanki ruchem. Uczestniczyły w zabawach: Start rakiety, Świecą Gwiazdki, Ufoludki, Wiatrak, Rakieta, Tyle samo, Sufit-nos-podłoga, Co można robić w dzień?, Dzień – noc, Zabawy kosmonautów – dzięki tym zabawom dzieci rozwijały swoją sprawność. Wykonane zostały także budowle w klocków przedstawiającą rakietę kosmiczną. Dzieci dowiedziały się też, że nazwa UFO powstała z pierwszych liter angielskich wyrazów oznaczających niezidentyfikowany obiekt latający. Nie zabrakło zadań matematycznych, odgłosów kosmosu, zabawy z literą ,,F” oraz analizy i syntezy słuchowej słowa „farby”. Poprzez wykonanie wielu prac plastycznych dzieci rozwijały sprawność manualną oraz przypominały sobie nazwy kolorów. Dzięki zabawie klasyfikacyjnej dzieci ćwiczyły segregowanie przedmiotów od najmniejszego do największego i na odwrót.
„Mała chmurka zapłakała,
kropelkami świat zalała.
Zasiliła rzeki w wodę,
ożywiła nam przyrodę.
Dzięki wodzie wszystko żyje,
każdy ją na świecie pije,
mały kwiatek, wielkie drzewo,
które pnie się, aż pod niebo.”
Głównym celem zajęć było poznawanie roli wody jako niezbędnego składnika życia:
ludzi, roślin i zwierząt oraz zapoznanie się z obiegiem wody w przyrodzie. Przedszkolaki oglądały film edukacyjny pt.: ,,Woda”, a następnie odpowiadały na pytania tj.:
– Jaką wodę można pić?
– Do czego służy nam woda?
– W jaki sposób ją oszczędzać?
Pierwszym zadaniem dzieci było zbadanie wody:
– obserwacja – określanie koloru/wyglądu;
– wąchanie wody – określanie zapachu;
– próbowanie wody – określanie smaku;
– przelewanie wody do naczyń o różnych kształtach – woda przyjmuje kształt naczynia w którym się znajduje.
Kolejnym zadaniem było oglądanie wody w różnych stanach skupienia
(oglądanie kostek lodu – określanie temperatury, wyglądu, zmian zachodzących pod wpływem ciepła oraz obserwacja pary wodnej i jej skraplania). Dzieci wyciągały wnioski z doświadczeń i odpowiadały na pytanie: „Od czego zależy w jakim stanie skupienia znajduje się woda?”.
Nie zabrakło również oglądania ilustracji i książek tematycznych, eksperymentu „Wędrująca woda”, oraz zabawy badawczej „Jak powstaje deszcz?”. Zabawy tj.: „Schowaj się przed deszczem”, „Co pływa, co tonie?”, „Czy się rozpuści”, oraz „Gdzie spadła kropla?”, w której stosowaliśmy określenia dotyczące usytuowania przedmiotów w przestrzeni: na, pod, w, przed, za, obok. Były zadania matematyczne, podczas których dzieci układały wycięte krople, jedna obok drugiej, przy równoczesnej recytacji wierszyka. Przedszkolaki obrazowały również ruchem czynności przy których potrzebna jest woda i wykonały ćwiczenia oddechowe – puszczanie baniek mydlanych. Na koniec wypowiadały się na temat: „Co by było, gdyby na świecie zabrakło wody?” oraz wykonały pracę na temat wody.