Wielkanoc 2023
Zajęcia rozpoczęliśmy od przypomnienia sobie jakie święta się zbliżają (Święta Wielkanocne) oraz burzy mózgów o tradycjach z nimi związanymi. W ostatnich dniach przed Świętami dzieci wysłuchały wiersza „Alleluja!” Jadwigi Daniek – Salawa oraz wiersza „Treflik i Wielkanoc” na podstawie którego uporządkowaliśmy sobie poszczególne dni tj.; Niedziela Palmowa, Wielka Sobota, Niedziela Wielkanocna, Poniedziałek Wielkanocny – Lany Poniedziałek. Był też wiersz „Już niedługo Wielkanoc” – Dominika Górka, po którym odbyła się rozmowa kierowana do wiersza:
– jak ludzie przygotowują się do Świat Wielkanocnych,
– czym dekorują swoje mieszkanie,
– co zanosi się w koszyczku do święcenia,
– co to jest palma wielkanocna?
Następnie omawialiśmy zwyczaje i tradycje świąteczne tj.: robienie palmy, malowanie jajek, wypiekanie ciast (baba wielkanocna, mazurek wielkanocny), przygotowanie i świecenie koszyczka wielkanocnego, śniadanie wielkanocne, śmigus-dyngus oraz słuchaliśmy luźnych wypowiedzi dzieci o ich doświadczeniach związanych z Wielkanocą. Dzieci opowiadały o tym: jak w sobotę zaniosły palmy do kościoła, o tym czy leją się wodą w Lanym Poniedziałek oraz o panującym w naszej wiosce zwyczaju Dziadów Śmigusowych. Następnie przeszliśmy do omawiania produktów znajdujących się w wielkanocnym koszyczku, przypomnieliśmy sobie ich symbolikę oraz wspólnie zapakowaliśmy koszyczek ze święconką. Następnie za pomocą kart demonstracyjnych zapoznaliśmy się z dniami świątecznymi (jajka faszerowane, zupa chrzanowa na serwatce z białą kiełbasą, pasta jajeczna z chrzanem). Potem przeszliśmy do zabawy „Jajeczka” dzieci zbierały jajeczka znajdujące się w sali, a następnie przeliczały ile wspólnie nazbierały oraz zabawy „Ja jestem pisanka”. Zagraliśmy w Wielkanocne karty „Ja mam, kto ma” – rozwijając przy tym swoje słownictwo. Następnie w zabawie orientacyjno-porządkowej dzieci ustawiały się w odpowiednich grupkach ćwicząc swoją spostrzegawczość odszukiwały: króliczki, pisanki i kurczaczki które były podane podane w poleceniu. Dzieci otrzymały też pisanki w kolorach: zielony, czerwony, niebieski, żółty i spacerowały wokół chusty, a na ustalone hasło np. żółte pisanki do koszyczka, stawały na odpowiednim kolorze na chuście. Odbyła się także zabawa dydaktyczna „Co do koszyczka?” podczas której dzieci z odpowiednimi emblematami ustawiały się w hula hopach – koszykach. Dzieci wykonały też piękne prace plastyczne oraz obejrzały bajkę tematyczną „Królik Max -Misja Pisanka”.