Ubieranie przedszkolnych choinek 2024

Dzisiejszy dzień w przedszkolu upłynął pod znakiem przystrajania przedszkolnych choinek!
Od samego rana dzieci uczestniczyły w przygotowaniach i zabawach związanych z tym wyjątkowym symbolem świątecznym. Podczas zajęć dowiedziały się, że:
– ubieranie choinki jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych i radosnych elementów obchodów Bożego Narodzenia,  – choinka, jako symbol świąteczny, wywodzi się z tradycji pogańskich i chrześcijańskich, a jej historia sięga kilku wieków wstecz,
– dawniej choinki były ozdabiane znacznie skromniej i bardziej naturalnie niż dziś – ozdoby były wykonywane własnoręcznie i miały symboliczne znaczenie (np.: jabłka: symbolizowały rajski owoc z drzewa, poznanie dobra i zła;  orzechy: zawijane w złotą lub srebrną folię, były symbolem dobrobytu i siły; pierniki i ciastka: wypiekano specjalne ozdobne ciastka w różnych kształtach, takich jak gwiazdy, serca czy anioły,  były nie tylko dekoracją, ale i przekąską; świeczki: ustawiano je na gałęziach jako symbol światła i nadziei – były to zalążki współczesnych lampek choinkowych; słoma i siano: z nich wykonywano łańcuchy lub figurki, np. anioły czy gwiazdy – miały przypominać o narodzinach Jezusa w stajence, papierowe ozdoby: łańcuchy – wykonywane z kolorowego papieru, symbolizowały więzi rodzinne,  wycinanki – robiono je z papieru i wieszano w formie: gwiazdek, serc czy aniołków, owoce: oprócz jabłek na choinkach pojawiały się suszone śliwki, pomarańcze czy figi; anielskie włosy: robiono je z lnu lub wełny; dzwoneczki: symbolizowały radość i dźwięk ogłaszający narodziny Chrystusa,
– z czasem, wraz z rozwojem przemysłu, ręcznie robione ozdoby zaczęły być zastępowane przez te ze szkła czy plastiku, ale tradycja samodzielnego tworzenia dekoracji przetrwała w wielu domach.
Dzieci opowiadały o swoich domowych zwyczajach i ulubionych ozdobach, o tym kiedy u nich ubiera się choinkę, na jakie kolory, i kto ją ubiera. Dowiedziały się, że:
– choinka może być żywa pachnąca lub sztuczna, jest zielona i jest nią zwykle drzewko iglaste, takie jak świerk, jodła czy sosna, wybrano je, bo ich igły są zielone nawet zimą, co symbolizuje życie i nadzieję;
– tradycja ozdabiania choinki pochodzi z Niemiec, w Polsce pierwsze choinki pojawiły się na początku XIX wieku, wcześniej zamiast nich w domach stawiano podłaźniczkę – ozdobioną gałązkę,
–  na czubku choinki jest gwiazda – przypomina gwiazdę betlejemską, która prowadziła Trzech Króli do stajenki, gdzie narodził się Jezus,
Podczas zabawy ruchowej ,,Choinka” dzieci naśladowały wzrost drzewka od nasionka – skulały się, aż do dużej choinki,  stały na palcach z rękami do góry, ćwiczyły pojęcia: nad, obok, przed kładąc swoją ozdobę: przed siebie, nad siebie itp., oraz spostrzegawczość szukając odpowiednich prezentów pod choinkę. Wspólnie przeczytaliśmy świąteczną bajkę o choince  „Choinka Pana Borsuka” / opowiadanie „Choinka”/ wiersz ,,Choinka”.  Dzieci tworzyły też własne ozdoby choinkowe z papieru, robiły kolorowy łańcuch, pomarańcze z goździkami oraz oglądały gotowe ozdoby choinkowe. Segregowały ozdoby świąteczne, przeliczały je i porównywały ilość. Dzieci miały okazję rozwiązywać zagadki o choince i świętach tj., np.: wczoraj w lesie stała zielona, dziś w naszym domu pięknie przystrojona…”. Wspólnie udekorowaliśmy przedszkolną choinkę: w bombki, światełka oraz łańcuchy, z których się cieszą wszystkie maluchy. Gdy drzewko stało już pięknie ubrane dzieci zatańczyły wokół niego w rytm świątecznych melodi. Na koniec przedszkolaki wykonały tematyczne prace plastyczne.

« z 6 »

Możesz również polubić…

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.