Tłusty Czwartek 2025
Był sobie mały, tłuściutki pączek.
Był okrąglutki i nie miał rączek.
Z wierzchu miał piękną, chrupiącą skórkę,
a w środku dziurkę na konfiturkę!
Celem dzisiejszych zajęć było zapoznanie się z tradycją Tłustego Czwartku, rozwijanie umiejętności matematycznych, motorycznych i kreatywnych poprzez różnorodne aktywności związane z tym świętem.
Na początku zajęć przedszkolakom wyjaśniono co to oznacza Tłusty Czwartek – zwanym inaczej „ostatki” lub „zapusty”. Dzieci dowiedziały się, że:
– w Polsce „tłusty czwartek” obchodzony jest w ostatni czwartek przed Wielkim Postem,
– jest to dzień, w którym zgodnie z tradycją należy jeść tłuste i słodkie potrawy, przede wszystkim pączki i faworki (chrust).
– dziś Tłusty Czwartek to przede wszystkim święto łasuchów – cukiernie i piekarnie sprzedają wtedy miliony pączków, a wiele osób traktuje ten dzień, jako dzień, w którym można bez wyrzutów sumienia zajadać się słodkościami,
– dawniej wierzono, że kto w Tłusty Czwartek nie zje pączka, temu nie będzie się wiodło w życiu.
– pączki pochodzą e starożytnego Rzymu,
– korzenie tego święta sięgają czasów pogańskich, gdy w ten sposób żegnano zimę i witano nadchodzącą wiosnę
– dawniej jedzono w ten dzień głównie tłuste potrawy, takie jak mięsa i słonina, a pierwsze pączki były wytrawne – nadziewane skwarkami – dopiero w XVII wieku pojawiły się słodkie wersje, podobne do dzisiejszych,
Dowiedziały się również z czego się robi np.: pączki i faworki; jakie są rodzaje pączków i ich pochodzenie (gniazdka – Hiszpania, donuts – USA, oliebollen – Holandia, zeppole – Włochy, lokma – Turcja); jak obchodzi się święto pączków w innych krajach.
Następnie dzieci opowiadały jakie są ich ulubione pączki. Starszaki wspólnie ułożyły napis „Tłusty Czwartek”, ćwicząc przy tym rozpoznawanie liter i umiejętność współpracy, rozwijały kompetencje matematyczne – przeliczały pączki, wskazywały odpowiednie cyfry odpowiadające ich liczbie na obrazkach oraz układały właściwą ilość pączków według podanego wzoru. Dzieci miały także okazję do aktywnego ruchu – losowały karty ruchowe i wykonywały związane z nimi ćwiczenia, brały udział w zabawie „Pączkowy spacer”. Układały pączkowe puzzle i grały w memory z pączkami.
Największą atrakcją było samodzielne wykonanie faworków / mini pączków z białego ser. Dzieci dodawały składniki, wyrabiały i formowały ciasto, a po upieczeniu z radością degustowały swoje wypieki. Na koniec zrobiły pracę plastyczną „Pączek” używając swoich ulubionych kolorów.