Mija czas… 2024
Celem dzisiejszego dnia było poznanie sposobów odmierzania czasu, dostrzeganie upływu czasu, cykliczności pór roku oraz tygodni. Wprowadzeniem w temat zajęć była zagadka o zegarze i czasie:
„Chodzi, ale w miejscu stoi,
bije – nikt się go nie boi.
Cyfry ma na tarczy,
czy to już wystarczy?”
„Każdy zegar go odmierza,
mówi, że leci, płynie, ucieka,
chociaż to nie ptak ani też nie rzeka.”
Po wysłuchaniu zagadki odbyła się rozmowa na temat czasu:
– co to jest czas,
– po co jest czas,
– jak odmierzamy czas?
Dzieci wysłuchały wiersza „Dni tygodnia” / ,,Szybko mija czas”. Następnie dzieci oglądały rozłożone obrazki przedstawiające różne rodzaje zegarów: zegar ścienny, zegarek na rękę, minutnik, budzik, klepsydra, zegar słoneczny; rozpoznawały je, nazywały, opisywały i porównywały, dzieliły ich nazwy na sylaby i dobierały podpisy do obrazków. Omówiliśmy budowę zegara ściennego z czego się składa (wskazówki, tarcza, cyfr na tarczy, bateria). Poznaliśmy pojęcia związane z czasem – godzina, minuta, sekunda; rok, miesiąc, tydzień, dzień. Odbył się pokaz pełnych godzin na zegarze, objaśnianie dzieciom różnicy pomiędzy dużą i małą wskazówką, odczytywanie przez dzieci wskazanych pełnych godzin na zegarze. Przedszkolaki wykonały zabawę paluszkową ,,Cztery pory roku”:
,,Cztery pory roku mamy, cztery pory roku znamy- pokazywały cztery palce,
Wiosna ,lato, jesień, zima – pojedynczo dotykały palców,
I od nowa się zaczyna” – dzieci znowu prostowały cztery palce.
Dzieci wymieniły nazwy 12-stu miesięcy, przyporządkowywały odpowiednio miesiące do pór roku, zapoznały się z rodzjami kalendarzy. Powtarzaliśmy dni tygodnia oraz przypominaliśmy sobie pojęcia związane z dobą – dzień, noc, północ, południe, rano, wieczór, przed południem i popołudniu itd. Utrwalając pory roku dzieci dopasowywały elementy pogody, ubiór, czynności związane z daną porą. Obyła się zabawa ruchowa ze śpiewem „Zegar bije…” – dzieci śpiewały, naśladowały ruchem piosenkę, kiwały się na boki mówiąc ,,tik-tak” oraz zabawa ruchowej ,,Pory Roku” dzieci ustawiały się przy obrazku przedstawiającym wypowiedzianą porę roku. Przedszkolaki wykonały także tematyczne prace plastyczne.