Dzień Chleba 2023

„Skąd, na stole, smaczny chlebek?
Rolnik sieje ziarno w glebę.
Kiedy zboże jest dojrzałe,
rolnik kosi je z zapałem,
potem młóci, w swych maszynach i wywozi plon do młyna.
Młynarz, w młynie, ziarno miele, białej mąki robi wiele.
Z mąka trafia do piekarza, który ciasto, z niej wytwarza.
Z ciasta robi: chleb, rogale.
W piecu piecze je wytrwale.
Jest pieczywo! ślinka leci.
Więc, smacznego, drogie dzieci”

Celem dzisiejszego dnia było ugruntowanie podstawowego znaczenia chleba w ludzkim życiu, zapoznanie z historią chleba, kształtowanie szacunku do pracy i chleba. Na początku zajęć dzieci wysłuchały wiersza pt.: „Historia kromki chleba i maślanej bułeczki”. Następnie dzieci odpowiadały na pytania kierowane:
– o czym był wiersz?,
– co zrobiły dzieci z kromką chleba i bułką maślaną?,
– o czym rozmawiały ze sobą bułka i kromka?,
– co zrobiła babcia Oli, gdy wzięła chleb do ręki?,
– czy można wyrzucać jedzenie do kosza?,
– co należy zrobić, gdy mamy dużo jedzenia?.
Później słuchając wierszyka „Pieczywo” wspólnie omówiliśmy etapy jego powstawania tzn.: „od ziarenka do bochenka”,  oraz układaliśmy do niego obrazki w odpowiedniej kolejność.  Przypomnieliśmy sobie kto robi chleb – piekarz, oraz słowa zwiane z pracą piekarza: piekarnia, piec chlebowy, wyrabianie, wałkowanie, pieczenie. Poznaliśmy różne rodzaje chleba (pszenny, żytni, razowy) oraz wymieniliśmy inne wypieki które powstają w piekarni np.: bułki (kajzerka, ciabatta, maślana), chałki, rogale, precle.  Rozmawialiśmy o tym czym jest zakwas, jak wybrać zdrowe pieczywo, jak nazywają się typowe pieczywa w różnych stronach świata oraz oglądaliśmy różne rodzaje mąki. Dzieci łączyły obrazki tak w pary, aby przedstawiały wypieki chlebowe, dzieliły słowa tematyczne na sylaby, tańczyły do piosenki ,,Mało nas do pieczenia chleba”, wykonały swoje pieczywa z masy solnej oraz wykonały tematyczne prace plastyczne.  Na koniec zajęć po dokładnym umyciu rąk dzieci wcieliły się w piekarzy i przystąpiły do pieczenia chleba/chałki. Ze skupieniem odmierzały, oddawały, mieszały potrzebne składniki: mąkę, mleko, masło, drożdże, cukier, sól, oraz cierpliwie czekały, aż się upieką.  Przedszkole wypełnił zapach jak w prawdziwej piekarni, a dzieci z wielkim apetytem degustowały przysmaki. 

« z 7 »

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.