„Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi
I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać „
(M.Brykczyński „O prawach dziecka”)
Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka – to kolejny bardzo ważny dzień dla przedszkolaków. Ten dzień rozpoczął się recytacją wyżej zacytowanego wiersza : ” Oprawach dziecka”. Przedszkolaki z uwagą słuchały na temat praw, jakie im przysługują, czyli m.in. do zabawy i nauki, prywatności, miłości i szacunku, wyrażania własnego zdania. Wysłuchały również opowiadania M. Strękowskiej – Zaremby, dowiedziały się, czym jest prawo, kogo obowiązuje. Zostały zapoznane z treścią „Konwencji o prawach dziecka” z 1989r., poznały numer Ogólnopolskiego Telefonu dla Ofiar Przemocy, usłyszały też nieco o organizacji, jaką jest UNICEF i pracy tej organizacji na rzecz dzieci. Dzieci próbowały określić własne uczucia i emocje oraz dostrzec je u innych. Uświadamialiśmy dzieciom, że w ich otoczeniu są osoby do których mogą się zwrócić o pomoc. Podczas zajęć dzieci bawiły się w zabawę integracyjną „Mały człowiek”, oraz zabawę orientacyjno-porzadkową „Znajdź parę”. Później dzieci oglądając historię obrazkową wysłuchały bajki – o pewnym chłopcu – o jego prawach i obowiązkach. Następnie dzieciaki oglądały poszczególne prawa, rozmawialiśmy o nich i o sytuacjach, oraz o tym jak należy się zachować, gdyby ktoś chciał te prawa złamać. Wybraliśmy także miejsce na naszej na sali, w którym powstał kącik „Nasze prawa”. Na koniec wzięły się za doskonalenie zdolności manualnych i pokolorowały rysunki „Praw dziecka”, a starsze dzieci pod zapisanymi prawami zostawiły przy pomocy farby odciski swoich dłoni.