Jak radzić sobie ze złymi emocjami (gniew, złość)
„Nikt nie może mnie poniżać, bić, krzywdzić, i przezywać, i każdego mogę na ratunek wzywać…. „
Pierwszym etapem było wyjaśnienie dzieciom pojęć takich jak: złość, agresja, przemoc. Na dużym arkuszu papieru nauczycielka narysowała kontur sylwetki człowieka, a wychowankowie zaznaczali czarnymi punktami jakie reakcję ze strony organizmu towarzyszą ludziom, kiedy są agresywni, np: „kiedy jestem agresywny, zwijam dłonie w pięści” – pkt został zaznaczony na dłoni. Dzieci wspólnie odpowiadały również nauczyciela do pytania: „Czy to jest agresja?. Później uporządkowywały odpowiednie stwierdzenia pasujące do haseł „Przemoc fizyczna, psychiczna”. W kolejnym etapie każdy otrzymał papierowe serce a prowadzący odczytał historię pewnego chłopca którego spotykały przykrości ze strony kolegów. Zadaniem dzieci było odrywanie kawałka serca, gdy uznają, że chłopca spotkała przykrość , później próbowali „naprawić” serce – dzięki temu uświadomili sobie, że ślady / blizny – i tak pozostaną. Spróbowaliśmy także odpowiedzieć na pytanie „Jak radzić sobie z przemocą? Na naszej sylwetce człowieka umieściliśmy kilka najważniejszych informacji co trzeba zrobić, gdy jesteśmy ofiarami agresji. Po dużej dawce wiedzy, spróbowaliśmy na różne sposoby odreagować tą całą złość, która pojawia się u każdego z nas, w różnych sytuacjach dnia codziennego. Dzieci liczyly do 10, głęboko oddychały myśląc o czymś przyjemnym, słuchały spokojnej muzyki, wypowiadały się o swoich uczuciach, zgniatały kartki papieru i darły je na kawałki, tupali, skakali, krzyczeli, uderzali na przemian w poduszki. Każdy szukał własnego sposobu odreagowania złości – na przyszłość, gdy pojawi się w sytuacji stresowej.