Dzień Żywiołów 2021

„Cztery żywioły na świecie mamy
i już za chwilkę wszystkie je poznamy.
Żyć bez nich się nie da, bywają zakazem, 
są nam bardzo potrzebne i niebezpieczne zarazem”

Celem dzisiejszych zajęć było rozwijanie zainteresowania przyrodą ożywioną i nieożywioną. Dzieci wdrażane były do eksperymentowania, obserwowania oraz formułowania wniosków. Uwrażliwialiśmy też dzieci na piękno otaczającego nas środowiska przyrodniczego oraz kształtowaliśmy postawy proekologiczne.  Zajęcia rozpoczęliśmy od wiersza „Cztery żywioły” Olgi Adamowicz, oraz opowiadań „Przygody Fenka. Żywioły: ziemia, ogień, woda, powietrze”, a następnie odbyliśmy rozmowę na temat tych żywiołów. Dzieci dowiedziały się dlaczego są one nam niezbędne do życia oraz dlaczego są jednocześnie niebezpieczne. Następnie dzieci za pomocą eksperymentów określały cechy każdego z żywiołów. Poznały ich: właściwości, postacie oraz cechy. Zwróciliśmy także uwagę na to jakie szkody mogą powodować poszczególne żywioły. Dopasowywaliśmy obrazki przedstawiające żywioły do zjawisk przyrodniczych, których są skutkiem. Podczas eksperymentów z ogniem dowiedzieliśmy się czy ogień naprawdę daje ciepło, czy potrzebuje powietrza żeby płonąć, oraz dlaczego świeczka postawiona na talerzu z wodą i przykryta szklanką, wciąga wodę. Podczas eksperymentu „Wiaterek czy wichura” poznaliśmy  niszczycielską siłę wiatru – niestety domki zbudowane z drewnianych klocków nie przetrwały z podmuchu wiatru wydobywającego się z suszarki. Zobaczyliśmy też tornado w butelce i przekonaliśmy się, że powietrze można czuć- jednak nie zawsze jest to ładny zapach. W przerwie między eksperymentami pobawiliśmy się w zabawę orientacyjno-porządkową „Znajdź swój żywioł”. Poznaliśmy różne rodzaje gleby, a poprzez dotyk i zapach określiliśmy jej właściwości. Stworzyliśmy błoto mieszając ziemię z wodą. Wiemy już też dlaczego balon napełniony powietrzem pęka, a ten napełniony woda staje się ognioodporny. Porównaliśmy wodę słodką oraz wodę słoną, i wyciągaliśmy wnioski z eksperymentu z ziemniakiem, który pływał w wodzie słonej, a w słodkiej zatonął. Podczas eksperymentu „Co pływa, a co tonie?” –  poznaliśmy zagrożenia związane z wodą. Najbardziej interesującym eksperymentem był wulkan – wybuchł jak prawdziwy. Na zakończenie dnia dzieci wykonały piękne prace plastyczne dotyczące tematu zajęć, bawiły się do piosenki „Żywioły”  oraz uczestniczyły w zabawie „Skok przez kałuże” i „Sadzimy drzewko”. 

 

« z 4 »

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.