Dzień Zwierząt Polarnych 2024
Celem dzisiejszego dnia było:
– wzbogacanie wiadomości na temat zwierząt polarnych,
– poznanie różnorodności zwierząt polarnych oraz ich adaptacji do ekstremalnych warunków życia,
– wzbogacenie wiedzy o środowisku arktycznym.
Niedźwiedź polarny jest zwierzęciem wzbudzającym ludzką sympatię – jest bielutki, puchaty a jego pysk wygląda na uśmiechnięty, a młode niedźwiadki wyglądają jak pluszowe przytulanki – tymczasem jest to największy lądowy drapieżnik. Niedźwiedzie wykształciły cechy wyglądu i zachowania umożliwiające im przetrwanie w niegościnnym środowisku Arktyki.
Na początku dzieci wysłuchały opowiadania „Uciekająca kra” / wiersza ,, Niedźwiedź polarny”. Na podstawie których odpowiadały na pytania zadane przez nauczyciela. Przedszkolaki wysłuchały ciekawostki na temat niedźwiedzia polarnego:
– gdzie występują,
– jak się komunikują,
– że tryb życia wędrowniczego,
– jakie są zagrożenia dla niedźwiedzi,
– że jest to drapieżnik, jego głównym pożywieniem są foki, ale też jagody i wodorosty,
– pod jego białym futrem jest czarna skóra,
– żyje samotnie, jest agresywny,
– posiada dwie warstwy futra, które izolują go przed zimnem, a małe niedźwiadki rodzą się ślepe, głuche i bez sierści,
– mimo swoich gabarytów biegają bardzo szybko i sprawnie poruszają się w wodzie.
Przedszkolaki opisywały wygląd niedźwiedzia: długie futro, opływowy kształt ciała, małe uszy, duże owłosione łapy, długie ostre pazury. Dzieci podczas zajęć poznały też innych mieszkańców bieguna północnego:
– lis polarny,
– sowa śnieżna,
– maskonur zwyczajny,
– mors,
– foka grenlandzka,
– zając polarny.
Wysłuchały o nich krótkich informacji i próbowały zgadnąć o kim była mowa, porównywali też wielkości tych zwierząt. Dzieci z pomocą nauczyciela odnajdowały na globusie te najzimniejsze obszary na Ziemi znajdujące się wokół biegunów i dowiedziały się, że w tych strefach pojawia się zjawisko świetlne nazywane „zorzą polarną”, która przybiera postać kolorowych łuków, promieni i pasm np.: w czerwonym / zielonym kolorze.
Podczas zabawy ,,Łapiemy rybki” dzieci miały nałożone rękawice kuchenne i tak jak niedźwiedź swoją łapą próbowały łapać rybki, wszystkim udało się wykonać to niełatwe zadanie. Ćwicząc pamięć i koncentrację dzieci zagrały w arktyczne memory. Naśladowały także chód niedźwiedzi – chodziły po dywanie, a na dany sygnał siadły na kry lodu. Odbyła się także zabawa badawcza w jakich warunkach lód topi się najszybciej – w poszczególnych szklankach była: woda z solą, woda z cukrem i sama woda – dzieci wrzucały kotki lodu do szklanek i obserwowały. Wspólnie zaobserwowały, że lód pływający w szklance z solą roztopił się najszybciej. Dzieci ułożyły również matematyczne puzzle i wykonały tematyczne karty pracy: „Znajdź, policz i pokoloruj”, „Policz i dodaj zwierząt polarne”. Na koniec wykonały pracę plastyczną – Zorza Polarna / Niedźwiedź Polarny.