Dzień Żaby 2024

Dzisiaj w przedszkolu obchodziliśmy Dzień Żaby. Celem zajęć była nauka o życiu żab, ich środowisku naturalnym, jak również edukacja ekologiczna i promowanie dbałości o środowisko wodne.
Zajęcia rozpoczęliśmy od zagadki słuchowej:
„Zielone noszę ubranko.
Gdy przychodzę na świat, jestem kijanką.
Często w stawie pływam.
Kto wie jak się nazywam.”
Następnie dzieci poznały budowę żaby i wskazywały na rysunku gdzie jest: oko, głowa, nozdrza, otwór gębowy, tułów, błona bębenkowa, brzuch, kończyny przednie i tylnie. Poznały nazwy gatunków żab w Polsce (w Polsce jest 6 gatunków żab umownie dzieli się je na zielone i brunatne) oglądały zdjęcia żab w książkach i porównywały je. Dowiedziały się co jedzą żaby, jaki jest ich cykl życia żaby i układały go w odpowiedniej kolejności (skrzek, kijanka, młoda żaba, dorosła żaba). Dowiedzieliśmy się co im zagraża i jak pomóc płazom by ich gatunek przetrwał. Dowiedziały się również, że Ropucha wyglądem przypomina żabę ale nią nie jest, ponieważ jej tylnie nogi są krótsze niż u żab, ropuchy nie skaczą i rzadko przebywają w zbiornikach wodnych.
Wysłuchaliśmy kilku ciekawostek na temat żab:
1. Żaby są płazami, co oznacza, że ich skóra jest chłonna, pokryta śluzem i gruczołami; mogą oddychać przez nią, ale potrzebują wody do wilgotności, są zmiennocieplne.
2. Nie wszystkie żaby są zielone! Istnieje wiele różnych kolorów i wzorów, w tym brązowe, czerwone, niebieskie i żółte.
3. Żaby używają swoich długich, lepkich języków, aby złapać zdobycze tj.: owady i robaki.
4. Żaby przechodzą metamorfozę, zaczynając jako jaja, które następnie przekształcają się w kijanki, aż w końcu stają się dorosłymi żabami.
5. Niektóre gatunki żab potrafią skakać odległość nawet do 20 razy ich długości ciała!
6. Żaby są ważnymi członkami ekosystemu, ponieważ jedzą owady, które mogą być szkodliwe dla roślin lub innych zwierząt.
7. Niektóre gatunki żab wydają dźwięki, aby przyciągnąć partnera do rozrodu. Ich śpiew może być bardzo różnorodny i interesujący.
8. Niektóre żaby mają zdolność wydzielać substancje trujące lub drażniące skórę, aby odstraszyć drapieżników.
Wysłuchaliśmy wiersza  „Żaba” J. Brzechwy/ opowiadania B. Formy „Zielona żabka”. Rozmawialiśmy na temat  tekstów i odpowiadaliśmy na pytania dotyczące opowiadania: dlaczego żabka była smutna, kogo żabka spotkała na łące, kto chciał ją zjeść, czy udało się bocianowi złapać żabkę, dlaczego bocian nie dojrzał żabki w trawie? Przedszkolaki dzieliły na sylaby i głoski nazw mieszkańców łąki występujących w odpowiadaniu (żabka, ważka, biedronka, bocian). Wykonywały ćwiczenie logopedyczne języka (naśladowały łapanie przez żabę much i wystawiały język), w zabawie logorytmicznej kumkały: głośno – cicho, szybko-wolno. Doskonaląc umiejętności matematyczne przeliczały żaby i porównywały gdzie jest ich więcej/mniej/tyle samo. Brały udział w zabawie „Bocian i żabki”, „ Zaczarowany staw” (na podłodze były rozłożone koła hula-hop, dzieci na sygnał „bocian idzie” skakały do wybranego koła-stawu). Przedszkolaki skały też obunóż przez obręcze i rzucały woreczkiem do pudełka – karmiły muchami żabkę. Śpiewały piosenkę Śpiewających Brzdący „Żabka Kum – kum” oraz rozwiązywali zagadki matematyczne np.: w stawie pływało 6 żabek, 2 żabki wyskoczył na trawę, ile żabek pływa teraz w stawie? .
Na koniec dzieci wykonały tematyczne prace plastyczne.

 

 

« z 5 »

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.