Dzień Tęczy 2024
Dzisiaj w przedszkolu obchodziliśmy Dzień Tęczy. Celem tego dnia było kształtowanie u dzieci zainteresowań przyrodniczych na podstawie zjawiska tęczy, wyrabianie zdolności do prawidłowego nazywania kolorów i kojarzenia ich z konkretnymi przedmiotami znajdującymi się w bliskim otoczeniu, rozwijanie zainteresowań plastycznych oraz rozwijanie u dzieci sposobów prawidłowego formułowania swoich wypowiedzi.
Na początku dzieci wysłuchały wiersz „Kraina tęczy” A.Kracz / wiersza ,,Tęcza” M. Konopnickiej / opowiadania „Tęczowy poranek”. Odpowiadały na pytania: gdzie została namalowana tęcza, kto ją stworzył, kiedy powstaje tęcza, od jakich roślin słoneczko pożyczyło pożyczyło farb, czego znakiem jest tęcza / jak miał na imię chłopiec występujący w opowiadaniu, czy Karol był grzecznym chłopcem, jak Karol zachowywał się w przedszkolu, czy dzieci lubiły bawić się z Karolem, co się stało z Karolem, w jaki sposób Karol zmienił swoje postępowanie, czy warto być niegrzecznym?
Następnie przedszkolaki dowiedziały się, że TĘCZA to zjawisko optyczne i meteorologiczne występujące w postaci charakterystycznego wielobarwnego łuku, powstaje w wyniku rozszczepienia światła załamującego się i odbijającego się wewnątrz kropli wody (np. deszczu) o kształcie zbliżonym do kulistego. Omawiały wygląd tęczy licząc ilość występujących w niej kolorów i wymieniały je w odpowiedniej kolejności:
– czerwony,
– pomarańczowy,
– żółty,
– zielony,
– niebieski,
– indygo (granatowy),
– fioletowy,
Później dzieci układały tęczę z różnych elementów i szukały w sali przedmiotów w kolorach tęczy. Siedząc w kole rzucały do siebie piłkę mówiąc: ,,zielony jak…, czerwony jak…, żółty jak…”. W zabawie z chustą animacyjną dzieci przechodziły pod nią oraz ustawiły się na wymienianych kolorach, a podczas eksperymentów tworzyły z kolorów podstawowych kolory pochodne. Układały też kolorowe cukierki na brzegu talerzyka i obserwowały jak po wlaniu do niego wody powstaje kolorowa tęcza. Rozwiązywały tematyczne karty pracy, wykonały prace plastyczne oraz doświadczenie z płytą CD – promienie słońca odbijały się od płyty co dało efekt tęczy. Po zajęciach tańczyły z wstążkami do muzyki.