Dzień Poczty Polskiej, Listonosza, pisania listów 2022
Celem dzisiejszych zajęć było zapoznanie dzieci z pracą listonosza oraz wzbogacenie ich słownika o wyrażenia związane z pocztą. Na początku zajęć dzieci wysłuchały zagadek, których rozwiązaniami były słowa: listonosz, poczta, skrzynka pocztowa, list, koperta, znaczek. Następnie dzieci wysłuchały wiersza „Pan Listonosz” A. Bayer oraz opowiadania ,,Listonosz” autorstwa Lecha Tkaczyka o zagubionym liście Mateusza i pracy listonosza. Odpowiadając na pytania dotyczące tekstów wyjaśniliśmy sobie kim jest listonosz, jak wygląda jego zawód / na czym polega jego praca, gdzie pracuje. Przy użyciu ilustracji dzieci dowiedziały się jak dawniej ludzie przekazywali sobie informacje, a jak współcześnie. Wspólnie posegregowaliśmy obrazki i opowiedzieliśmy historię drogi listu: od nadawcy – do adresata, wyjaśniliśmy te pojęcia oraz zobaczyliśmy jak wygląda koperta, znaczek pocztowy i logo poczty. Dzieci odpowiadały czy były na poczcie i jak ona wyglądała. Odbyły się zabawy:
– sprawnościowa „List polecony i zwykły” reagując na hasło szybszym lub wolniejszym ruchem dzieci przekazywały sobie list – stały w kole – jedno za drugim – i przekazywały list z ręki do ręki: nad głową / pomiędzy nogami,
– naśladowcza ,,Dawna wędrówka listu” dzieci maszerując naśladowały pieszego posłańca, podskakując – posłańca na koniu oraz utworzyły pociąg naśladując przewożenie przesyłek dyliżansem,
– ruchowa ,,Wysyłamy list” dzieci poruszały się po sali w rytm muzyki, a na przerwę podnosiły kolorowe karteczki z dywanu i wrzucały do pudełeczka czyli skrzynki na listy,
– ruchowa „Kolorowe koperty” dzieci musiały ustawiać się w grupach według podanej komendy.
Na koniec zajęć przedszkolaki przy piosence „Pan Listonosz” zaprojektowały swój znaczek pocztowy oraz w zależności od wieku narysowały/ napisały listy do Mikołaja i wrzuciły go do skrzynki na listy.