Dzień Mleka 2025
W dniu dzisiejszym dzieci uczestniczyły w tematycznych zajęciach z okazji Dnia MLEKA.
Celem zajęć było przybliżenie dzieciom pochodzenia mleka, zapoznanie z produktami mlecznymi oraz rozwijanie umiejętności matematycznych, językowych, plastycznych i muzycznych.
Na początku dnia dzieci wysłuchały wesołej piosenki pt. „Krowa”. Na podstawie kart dowiedziały się skąd się bierze mleko, dlaczego warto je pić i jak ważną rolę pełni w zdrowej diecie – mleko to niezwykle wartościowy produkt spożywczy, który odgrywa istotną rolę w prawidłowym rozwoju dzieci; zawiera: wapń, który buduje mocne kości i zęby, białko, niezbędne do wzrostu i regeneracji organizmu, witaminy A, D, B2 i B12, wspierające odporność, wzrok i prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, inne składniki mineralne, takie jak fosfor czy potas; regularne spożywanie mleka wspomaga rozwój fizyczny, wzmacnia kości i zęby oraz dostarcza energii na cały dzień zabawy i nauki.
Przedszkolaki wsłuchały również ciekawostek o krowach, m.in.:
– krowa ma cztery żołądki,
– jedna krowa może dać nawet 30 litrów mleka dziennie,
– krowy rozpoznają się po głosie i mają swoje ulubione towarzyszki
oraz
dowiedziały się, że mleko może być pochodzenia zarówno zwierzęcego (krowie, kozie, owcze, wielbłądzie) jak i roślinnego (sojowe, migdałowe, kokosowe, owsiane itd.).
Następnie przedszkolaki wymieniały znane im produkty mleczne tj.: mleko, jogurt, kefir, ser, maślanka, masło, twaróg, śmietana, sery.
Ułożyły również historyjkę obrazkową pt. „Droga mleka – od farmy do szklanki”, dzięki której poznały etapy powstawania mleka i jego drogi do domu. Wzięły udział w zabawie matematycznej, w której rzucały kostkami – w zależności od wyniku losowania dodawały krowie odpowiednią liczbę łatek i umieszczały cyfrę odpowiadającą wynikowi.
Miały okazję uczestniczyć w wielu aktywnościach ruchowych i sensorycznych:
– „Krowi slalom” – przedszkolaki pokonywały tor przeszkód, omijając pachołki niczym wesołe krówki spacerujące po łące.
– „Krówki do zagrody” – dzieci poruszały się swobodnie po sali, naśladując pasące się krówki, na dźwięk umówionego sygnału musiały jak najszybciej schować się do „zagrody”, czyli wejść do obręczy.
– „Memory mleczne” – gra, która rozwijała pamięć i spostrzegawczość, polegająca na odnajdywaniu par obrazków przedstawiających mleczne produkty.
– „Dojenie krowy” – przy użyciu kartonowej krowy i przygotowanego wymienia z rękawiczek napełnionych zabarwioną na biało wodą, bawiły się w realistyczną zabawę edukacyjną, poznając proces pozyskiwania mleka w praktyce.
W części plastycznej dzieci wykonały tematyczne prace plastyczne, a także kolorowały obrazek krów.
Na koniec dnia zrobiły własne masło w MASELNICY.