Dzień Matematyki 2023
Dziś w przedszkolu obchodziliśmy Dzień Matematyki – matematyka kształtuje i uczy dzieci, jest fundamentem logicznego myślenia oraz pełni ważną funkcję w procesach poznawania i rozumienia otaczającego świata. Na początku zajęć dzieci ułożyły z rozsypanych literek wyraz „Matematyka”, przeliczyły głoski i sylaby w wyrazie. Następnie próbowaliśmy wyjaśnić, czym jest matematyka i po co jest nam w życiu potrzebna. Dzieci nawet nie zdawały sobie sprawy w jak wielu czynnościach potrzebne nam są umiejętności matematyczne. Zdziwił ich także fakt, że matematyka to nie tylko obliczenia i cyferki, ale także m.in.: figury geometryczne czy orientacja przestrzenna. Wspólnie wysłuchaliśmy wiersza „Dziwny pies” Danuty Wawiłow / „Dziesięć piłek”. Dzieci poznały/przypomniały sobie wygląd cyfr/liczb, przeliczały elementy w zbiorze, porównywały figury geometryczne (kwadrat, koło, trójkąt, prostokąt), przypomniały sobie działania matematyczne tj.: dodawanie i odejmowanie. Następnie przeszliśmy do zabawy paluszkowej „10 paluszków mam”. Kolejna zabawą było dopasowanie elementów do figur do odpowiednich miejsc, przeliczanie elementów na obrazku, oraz rysowanie paluszkiem po cyfrach. Dzieci wykonywały ćwiczenia: przysiady, podskoki, ukłony i kroki do piosenki z pokazywaniem i zmieniały kolejność / ilość ćwiczeń. Utrwalaliśmy także pojęcia: pierwszy, drugi, trzeci przy pomocy koloru klocka ułożonego w rzędzie, później dzieci losowały cyferki od 1-10, ustawiały się według kolejności i określały położenie poszczególnych dzieci używając liczebników porządkowych. Przedszkolaki rzucały kostką i odpowiednio do ilości wyrzuconych oczek dodawały kropki na biedronce. Wyklaskiwały także usłyszaną ilość uderzeń na bębenku. Następnie odbyły się zawody z użyciem figur geometrycznych, dzieci segregowany je na zbiory, przeliczały oraz określały, co w naszej sali jest w poszczególnym kształcie. Odbyła się także zabawa ruchowa, podczas której dzieci na znak nauczyciela ustawiały się przy domkach przestrzegając zasad co do ilości dzieci w domku. Jako pracę plastyczną dzieci rysowały pod dyktando zważając na określenia: nad, obok, z lewej i prawej strony, u dołu itp., były też karty pracy na których trzeba było namalować paluszkiem odpowiednią ilość kształtów.