Dzień Kredki 2024
W dniu dzisiejszym w naszym przedszkolu obchodziliśmy Dzień Kredki. Celem zajęć było rozwijanie kreatywności i wyobraźni poprzez różnorodne działania artystyczne i plastyczne, utrwalanie znajomości kolorów i ich nazw, rozwijanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby, kształtowanie umiejętności kojarzenia kolorów z przedmiotami codziennego użytku, ćwiczenie umiejętności odwzorowywania wzorów i rozwijanie koncentracji, rozwijanie zdolności manualnych oraz grafomotorycznych podczas wykonywania prac plastycznych i tematycznych kart pracy.
Zajęcia rozpoczęliśmy od wysłuchania piosenki „Kolorowe kredki”, która wprowadziła nas w radosny nastrój i przypomniała, jak wiele radości daje rysowanie. Po wysłuchaniu piosenki dzieci miały za zadanie opowiedzieć co namalowały kredki z piosenki. Następnie wysłuchaliśmy histori kredki oraz dowiedzieliśmy się, że kredki to popularne narzędzia artystyczne, które występują w różnych rodzajach, dostosowanych do potrzeb i umiejętności. Przedszkolaki poznały rodzaje kredek:
– kredki ołówkowe grafitowe – przeznaczone głównie do szkicowania i rysunku technicznego,
– kolorowe – najbardziej popularne, nadają się do rysowania, cieniowania i mieszania kolorów,
– wodoodporne – nie rozmazują się pod wpływem wody,
– kredki akwarelowe – można używać ich na sucho lub na mokro, po dodaniu wody efekt przypomina malowanie akwarelami,
– kredki woskowe – wykonane z wosku i pigmentów, są miękkie i łatwe w użyciu, idealne dla dzieci,
– kredki olejne – zawierają olej, co sprawia, że mają intensywne kolory i łatwo mieszają się ze sobą, nadają się do bardziej zaawansowanych prac artystycznych,
– kredki pastelowe – zawierają pigment i mało spoiwa, dzięki czemu są miękkie i dają efekt podobny do pasteli, są delikatne i wymagają użycia fiksatywu,
– kredki świecowe – twarde i woskowe, przeznaczone głównie dla dzieci, łatwe w trzymaniu i trwałe,
– kredki dermatograficzne – specjalistyczne kredki do rysowania na różnych powierzchniach np. szkle, plastiku czy skórze
– kredki mechaniczne – mają wymienny wkład grafitowy lub kolorowy, są precyzyjne i praktyczne w użyciu.
Następnie dzieci wysłuchały „Bajki o zielonej kredce”, autorstwa Agnieszki Galicy – historia ta pobudziła wyobraźnię i zachęciła dzieci do rozmowy o ulubionych kolorach. Później dzieci dzieliły wyrazy związane z dzisiejszą tematyką na sylaby, układały kredki według wylosowanego wzoru zwracając uwagę na ich kolor i miejsce, układały kredki od największej do najmniejszej. Wypowiadały się co malujemy w określonym kolorze kredki np. żółtą – słońce, banany, cytrynę, zieloną – trawę, żabę… oraz z entuzjazmem wymieniały przedmioty znajdujące się w sali w różnych podanych przez Panią kolorach. Podczas zabawy z chustą animacyjną zadaniem dzieci było podnieść kredkę w kolorze takim samym na którym zatrzymała się piłka. Przedszkolaki zagrały też w ,,Ja mam kto ma… ” trzymając w dłoniach kredki oraz wykonały pracę plastyczną.