Dzień Anioła 2023
Celem dzisiejszego dnia było poznanie motywu i symboliki anioła, kultywowanie tradycji Świat Bożego Narodzenia oraz znaczenia Aniołów w naszym życiu. Podczas dzisiejszych zajęć dzieci szukały odpowiedzi na pytania:
– czy anioły mają ciało,
– czy każdy ma swojego anioła stróża,
– czy anioły potrafią być w kilku miejscach na raz,
– czy istnieją dwa takie same anioły,
– co różni człowieka i anioła,
– dlaczegóż anioły mają białe szaty,
– czym oprócz ludzi opiekują się anioły,
– z czego powstały anioły?
Wysłuchały wiersza „Gdzie jest anioł? / bajki „O dwóch aniołach Lilki” / opowieści „O Aniołkach” / wiersza ,,Aniołki” o Aniołkach, które pilnują dzieci i otaczają je niewidzialną opieką, chronią od złego i pomagają w potrzebie. Dowiedziały się również jakie jest ich znaczenie w życiu człowieka oraz jaki przekaz niesie podarowanie komuś figurki anioła („pragnę, byś zawsze był zdrowy, bezpieczny i szczęśliwy”). Anioły symbolizują również to, co w człowieku najlepsze np.: zalety, dokonania, potencjał. Przedszkolakom wyjaśniono określenie „jesteś aniołem” (tzn.: chcemy tej osobie podziękować, docenić za konkretne, ważne dla nas cechy lub za to co dla nas zrobili, widzimy w tej osobie dobro, poświęcenie i zaangażowanie). Dzieci opisywały wygląd figurek Aniołków, porównywały ich wielkość oraz przeliczały je doskonaląc przy tym umiejętności matematyczne. Chętne dzieci odmówiły modlitwę ,,Aniele Boży Stróżu Mój”. Przedszkolaki dowiedziały się również jak słowo „anioł” mówi się w różnych językach:
• w islamie mówi się o nich „malaika”,
• wikingowie nazywali je „walkirie”,
• grecy – „hora”,
• w języku łacińskim – „angelus”,
• w języku niemieckim anioł to „engel”,
• w języku angielskim – angel.
Przedszkolaki poznały kilka najważniejszych Archaniołów i ich znaczenie:
– Michał – zwycięski,
– Rafał – lekarz,
– Jehudiel – wynagradzający,
– Gabriel – posłaniec,
– Uriel – silny,
– Barachiel – opiekun,
– Sealtiel – wielbiący.
Podczas zabawy muzyczno-sensorycznej „Spadło piórko ze skrzydełka” dzieci w rytm muzyki dotykały kolegę z pary po twarzy kawałkiem chusteczki (piórkiem), a potem próbowały w nie dmuchać tak, aby jak najwyżej się uniosło. Brały też udział w zabawie ruchowej „Dotyk Anioła – jedno dziecko wcielało się w postać aniołka, w dzieci z zamkniętymi oczami miały zadanie wyczuć dotyk skrzydła aniołka, w zabawie „Duży Anioł – mały Anioł”, naśladowały małe aniołki -skulały się i duże – stawały wysoko ja palcach, a także robiły ,,aniołki” na dywanie i na śniegu. Podczas wykonywania pracy plastycznej przedszkolaki wysłuchały słuchowiska H. Ch. Andersena „Anioł”. A z kalendarza adwentowego wyciągły dzisiejsze zadanie, które brzmiało „Dzisiaj w Aniołki się zamieniacie i kolegom z grupy pomagacie”. Na koniec otrzymały odznakę z Aniołkiem.