Dookoła ŚWIATA 2024
Miniony tydzień upłynął nam na „podróżach dookoła świata” i poznawaniu wakacyjnych zakątków naszej planety. Celem zajęć było rozwijanie wiedzy geograficznej i przyrodniczej świata, poznanie zagranicznych: potraw, zabytków, zainspirowanie do zwiedzania i podróży, kształtowanie postawy otwartości i szacunku wobec innych kultur poprzez zabawę i edukacyjne aktywności.
Dzieci podczas zajęć podróżowały między kontynentami: Europą, Azją, Afryką, Australią, Ameryką Południową i Ameryką Północną. Na każdym z kontynentów zostały wybrane kraje, które wspólnie omówiliśmy. Należały do nich między innymi: Holandia, Włochy, Chorwacja, Portugalia, Brazylia, Meksyk, USA, Chiny, Turcja, Maroko, Egipt, RPA, Chile, Peru, Kanada,Indie Mongolia, Libia, Tunezja, Hiszpania, Grecja idt. Dzieci poznały położenie kontynentów i krajów na mapie świata / globusie. Poznały stolice i flagi państw, dowiedziały się języki jakimi posługuje się w poszczególnych krajach oraz wysłuchały kilku zwrotów w danym języku. Wysłuchały informacji na temat: pogody, występujących tam zwierząt i roślin. Poznały tradycyjne stroje, tańce, muzykę oraz regionalne potrawy tj.:stroopwafel (wafel z syropem), poffertjes (mini naleśniki), haring (śledź), pašticada (duszona wołowina), peka (mięso i warzywa), fritule (małe pączki, vegemite (pasta drożdżowa), lamingtons (ciastka kokosowe), meat pie (mięsne ciasto), ceviche (marynowana ryba), lomo saltado (smażone mięso z warzywami), causa rellena (puree ziemniaczane z różnymi nadzieniami), poutine (frytki z sosem i serem), peklowana wołowina (smoked meat), tarty z syropem klonowym, goncchi z sosem serowym, ragu w stylu bolońskim, arancini, tiramisu, pasta alla carbonara, lasagne, a także pizzę neapolitańską. Słuchały opowieści i legend związanych z wybranymi krajami. Śpiewały piosenki tematyczne np.: „Kontynenty.” Na ilustracjach podziwiały zabytki, miejsca turystyczne oraz atrakcje poszczególnych miejsc np.: Park Narodowy Jezior Plitwickich, Pustynia Sahara, Park Narodowy Masoala, Medyna w Marrakeszu, Kasbah des Oudaias, Góry Atlas, Piramidy w Gizie, Świątynia w Luksorze, Taj Mahal w Agrze, Railay Beach, Ao Nang i wyspy Phi Phi, Świątynia Karnak w Kalkucie, Fort Amber w Jaipurze, Dolina Królów, Wielki Mur Chiński, Zakazane Miasto, Terakotowa Armia, Statua Wolności, Wielki Kanion,, Zamek Neuschwanstein, Basilika St. Michael, Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu, Disneyland, Katedra św. Bartłomieja, Park Narodowy Terelj, Cayo Coco i Cayo Largo: Rajskie wyspy z białymi plażami i turkusową wodą, idealne dla miłośników nurkowania i snorkelingu,
Uczyli się i odtwarzali proste tańce, melodie z różnych krajów. Uczestniczyli w grach i zabawach ruchowych pochodzących z różnych krajów. Wzięli udział w zabawie ruchowej do piosenki „Rower”, w zabawach: „Gondola”, „Mostek”, „Naśladuj zwierzęta australijskie”, „Simon Says”, „Ameryka Północna i Południowa”, w zabawie ruchowej z liną, pokonywali kręte ścieżkę rzeki Amazonki, zatańczyli portugalski taniec ludowy, słuchali muzyki afrykańskiej i tworzyli własne kompozycje. Wzięli udział w quizie na temat wiedzy o krajach. Próbowali swoich sił w zabawie w kowboi, gdzie próbowali zarzucić lasso. Tworzyli prace plastyczne inspirowane kulturami różnych krajów oraz budowali modele charakterystycznych budowli z kloców Lego.