Dzień Motyla 2025

Celem zajęć było rozbudzenie zainteresowań przyrodniczych poprzez przyswojenie informacji o motylach, kształtowanie umiejętności matematycznych poprzez zabawy z liczbami, doskonalenie koordynacji ruchowej oraz pobudzanie kreatywności poprzez działania plastyczne.
 Na zajęciach dzieci wysłuchały piosenki „Motyle” oraz dowiedziały się, że:
– motyle to owady,
– występuje ponad 160 000 gatunków motyli na całym świecie,
– są znane ze swoich kolorowych skrzydeł, które pokrywają delikatne łuski, tworzące unikalne wzory,
– w Polsce najbardziej popularne gatunki to np.: rusałka pawik, cytrynek latolistek, modraszek wieszczek,
– do najpiękniejszych motyli na świecie zaliczamy np.: morpho peleides, caligo memnon, greta oto, lamproptera curius, chrysiridia rhipheus,
– motyle żyją na wszystkich kontynentach poza Antarktydą,
– potrafią smakować jedzenie za pomocą odnóży,
– odgrywają ważną rolę w ekosystemie – pomagają zapylać kwiaty.
Następnie przedszkolaki poznały budowę motyla (skrzydła, czułki, oko złożone, głaszczek ssawka, tułów, odnóża, odwłok) oraz dowiedziały się,  że ich aparat gębowy jest przystosowany do ssania nektaru i ma formę zwiniętej rurki (ssawki) – dzięki niej mogą pobierać pokarm z kwiatów.
Dowiedziały się jak wygląda ich cykl życiowy,  który obejmuje cztery etapy:
1. jajo – samica składa jaja na roślinach,
2. gąsienica (larwa) – intensywnie żeruje, rosnąc i zrzucając skórę kilka razy,
3. poczwarka – przekształca się w dorosłego motyla,
4. imago (dorosły motyl) – rozmnaża się i składa jaja, zamykając cykl.
Później podzieliliśmy motyle na:
– nocne (ćmy – aktywne głównie w nocy, stonowane, maskujące kolory, grubsze, bardziej owłosione ciało, czułki nitkowate lub pierzaste (bez maczugowatego zakończenia),w spoczynku rozkładają skrzydła na bok lub dachówkowato nad ciałem),
– dzienne (motyle aktywne w ciągu dnia, barwne, często jaskrawe skrzydła, smukłe ciało, czułki zakończone zgrubieniem (maczugowate), składają skrzydła pionowo nad ciałem w spoczynku).
Dzieci brały udział w ćwiczeniach spostrzegawczych dopasowując do siebie obie połówki motyli oraz znajdując ukryty kształt na skrzydłach motyla i kwiatka. Dopasowały motyle do odpowiedniej grupy sugerując odpowiednio znaczkiem  (księżyc lub słońce) oraz rozszyfrowały ukryty napis odkrywając hasło „motyl”. Podczas zabawy orientacyjno-porządkowej „Motyle do pary” – zadaniem dzieci było odszukanie motyla w tym samym kolorze/ drugiej połowy motyla. Brały też udział w grze ruchowej „Jestem motylem” dzieci zamieniły się w motyle i fruwały nad łąką, a na umówiony sygnał znajdowały swój kwiatek, jeśli brakowało kwiatka dla motyla wówczas odpadało z gry oraz  w zabawie ruchowej, w której na przerwę w muzyce dzieci musiały zatrzymać się na motylach na dywanie. Wykonywaliśmy także zadania matematyczne tj.: dodawanie, odejmowanie oraz określenie więcej / mniej/ równo. Na koniec dzieci wykonały pracę plastyczną ” MOTYL”.

« z 6 »

Możesz również polubić…

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.