Dzień Indiański 2024
przez Niepubliczne Przedszkole FRAJDA · Opublikowano · Zaktualizowano
Dzień Indianina w przedszkolu to wyjątkowe wydarzenie, które wprowadza dzieci w fascynujący świat kultury i tradycji rdzennych mieszkańców Ameryki.
Podczas zajęć w kole – na dywanie nauczycielka opowiadała przedszkolakom o kulturze Indian, skąd pochodzą, o ich tradycjach, opowieściach i legendach, o codziennym życiu – jak wygląda edukacja chłopców i dziewcząt, religia, medycyna, plemiona, jak wyglądają ich domy, jak żyją, czym się zajmują na co dzień oraz omówiliśmy takie pojęcia jak „totem” i „tipi”; dzieci zadawały pytania i dzieliły się swoimi przemyśleniami.
Następnie podczas opowieści ,,W Indiańskiej wiosce ” przedszkolaki wykonywały czynności w niej opisane np.: „Indianie witali się mówiąc: „wningapo!”- siedząc przy rozpalonym ognisku ogrzewały swoje ręce. Podczas narady plemienia postanowili, że wyruszą na polowanie – dzieci wsiadły na swoje mustangi i naśladowały galop. Zeszli z koni i rozglądały się na wszystkie strony po czym zaczęły się skradać. Nagle zobaczyły bizona – wyciągały łuki i oddawały strzały. Po polowaniu nastała radość- przedszkolaki podskakiwały zadowolone. W kolejnym indiańskim zadaniu dzieci miały zapamiętać czynności do wykonania odpowiadające konkretnym cieniom (bizon- tupanie nogami, -niedźwiedź -masowanie się po brzuszku, -mustang – kląskanie językami, – tipi – dzieci kucają i robią daszek nad głową, – indianin – wydają indiańskie okrzyki, – orzeł -machają skrzydłami). Dzieci przeliczały chmurki i dowiadywały się co oznacza ich liczba: dwie chmurki – stado bizonów, trzy chmurki – będzie padał deszcz, cztery chmurki – polowanie na jelenia oraz nadały sobie indiańskie imiona np.: bystra sowa, szara sowa, zwinna sarna. Wzięły też udział w zabawie ruchowej „Polujemy na bizony”, „Taniec deszczu”, w zabawie dydaktyczno- matematycznej i rozwiązywały zadania z treścią związane z tematyką zajęć (np.: Pędząca Strzała wyszedł na polowanie i wypuścił najpierw 3 strzały, a później 4, ile strzał wypuścił Pędząca Strzała?), w zabawie „Indiańska melodia” – jedno dziecko wystukiwało rytm na bębenku, a drugie próbowało go odtworzyć oraz ćwiczyły celność próbując trafić woreczkiem do szarfy. Dzieci założyły wykonane przez siebie wcześniej pióropusze i namalowały na twarzach indiańskie znaki. Wykonały też indiański taniec – podskoki „z nogi na nogę”, pojedyncze wymachy rąk, wydawanie indiańskich odgłosów. Wysłuchały bajki Hiawatha – Małgorzaty Strzałkowskiej i odpowiedzieli na pytania dotyczące tekstu. Na zakończenie dnia dzieci wykonywały prace plastyczne oraz otrzymały odznaki Przedszkolnych Indian.
Dzień Indianina w przedszkolu był nie tylko świetną zabawą, ale również cennym doświadczeniem edukacyjnym, które rozwija wyobraźnię, kreatywność i poszerza horyzonty małych przedszkolaków.