Dzień Praw Dziecka 2023

Celem dzisiejszego dnia było kształtowanie u dzieci świadomości posiadania własnych praw oraz uświadomienie dzieciom, że w ich otoczeniu są osoby, do których mogą zwrócić się o pomoc. Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka, został ustanowiony przez Sejm RP w 2014 roku, a dziś z okazji tego święta przedszkolaki przypomniały sobie swoje prawa tj.: prawo do życia, prawo do życia w rodzinie, prawo do tajemnic, prawo do nauki, prawo do informacji, prawo do wyrażania swoich emocji, prawo do zabawy, prawo do odpoczynku i snu, prawo do przyjaciół, prawo do opieki lekarskiej, prawo do wyrażania swojej opinii, prawo do życia bez przemocy, prawo do bezpieczeństwa, prawo do rozwijania swoich zainteresowań, prawo do tożsamości, prawo do równouprawnienia. Następnie wysłuchały wiersza ,,O prawach dziecka” Marcina Brykczyńskiego, odpowiadały na pytania dotyczące tekstu oraz  wypowiadały się co ich zadaniem oznacza słowo ,,prawo”. Później ilustrowały ruchem treść wiersza: Mały człowiek, duża sprawa (dzieci przykucają, wstają  i zataczają rękami  koło) mały człowiek ma swe prawa (dzieci rękami wskazują siebie) strzegąc praw tych należycie (dzieci krzyżują ręce i przykładają do siebie) układamy dziecku życie (dzieci klaszczą, a następnie witają się przez podanie ręki). Przedszkolaki dowiedziały się też, że istnieje Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży, gdzie specjaliści pomogą dzieciom w trudnych sytuacjach oraz że oprócz praw dzieci mają także obowiązki z których powinny się wywiązywać np.: dbanie o porządek wokół siebie, staranie się być samodzielnym. Poznały znak UNESCO – organizacji zajmującej się prawami człowieka oraz postać Janusza Korczaka Korczaka, który wiedział, że nie wystarczy słuchać – trzeba przede wszystkim usłyszeć potrzeby dziecka. Następnie odbyła się: zabawa „Co to za prawo?” (dzieci dopasowywały odpowiedni obrazek do prawa), „Dobre rady” (dzieci ustalały na podstawie opowiadań jakie prawa zostały naruszone i co powinniśmy zrobić w tej sytuacji),  quiz „Prawda czy fałsz” zadaniem dzieci było odpowiedzenie na pytanie poprzez położenie klocka przy odpowiedniej buzi (smutnej lub wesołej) / poniesienie zielonej lub czerwonej kartki po usłyszeniu pytania tj.:
– czy mamy prawo chodzenia do przedszkola? – tak,
– czy mamy prawo do zabawy z kolegami? – tak,
– czy może ktoś nas uderzyć? – nie,
– czy to może nas ktoś traktować inaczej niż wszystkich? – nie.
Na koniec zajęć dzieci wysłuchały piosenki „O prawach dziecka” oraz wykonały pracę plastyczną.

 

« z 5 »

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.