Dzień Praw Dziecka 2021
Celem dzisiejszych zajęć było kształtowanie u dzieci świadomości posiadania własnych praw oraz uświadomienie, że w ich otoczeniu są osoby, do których zawsze mogą zwrócić się o pomoc. Zajęcia rozpoczęliśmy od zabawy na powitanie – dzieci inscenizowany ruchem czytany przez nauczyciela tekst oraz określały jak się dziś czują / jaki mają humor. Następnie wysłuchaliśmy wiersza pt.: „Prawa dziecka” M. Brykczynskiego i na jego podstawie dzieci z pomocą ilustracji określały swoje prawa. Było też opowiadanie pt.: „Smutny pajacyk” dzięki któremu przedszkolaki dowiedziały się jak ważna jest rola przyjaciela w naszym życiu oraz akceptacja. Dowiedziały się także, jak respektować swoje prawa oraz jak w innych krajach wygląda życie rówieśników i czy mają takie same prawa jak dzieci w Europie. Wiedzą już też, że oprócz praw mają obowiązki, które są równie ważne jak prawa dzieci i trzeba ich przestrzegać oraz sumiennie wypełniać. Podczas opowieści ruchowej przedszkolaki udały się do KRAINY PRAW DZIECKA – odwiedzili krainę „radości”, gdzie zawsze gości uśmiech, krainę „prawa do szacunku”, w której nikt nikogo nie wyśmiewa i wszyscy są uprzejmi i mili. Kolejna na drodze pociągu była kraina „upadków i niepowodzeń”- to tu ludzie wspierają się w czasie niepowodzeń. W krainie prawa „niewiedzy” dzieci dowiedziały się, że maja prawo czegoś nie wiedzieć ponieważ dopiero się uczą. W krainie „tajemnic” dzieci głośno krzyczały „mamy swoje tajemnice!”. Podczas kolejnej zabawy „Jesteśmy różni- jesteśmy równi” dzieci dowiedziały się, że mimo iż mają wiele różnych cech, mają też te wspólne. Następnie odbyła się zabawa integracyjna „Dziecko do dziecka” podczas której na hasło „para” dzieci łączyły się w pary. Na koniec zajęć wykonały pracę plastyczną oraz przebyły rozmowę na temat swoich imion i jak ważne jest prawo do własnego imienia.