Jak dbamy zimą o zwierzęta? 2021
„Biegały ptaszki, biegały po śniegu zimnym, po białym.
Stukały dzióbkiem w okienko:
,,Rzućże nam prosa ziarenko, ćwir, ćwir,
rzućże nam prosa ziarenko!”…
T.Kubiak
Podczas dzisiejszych zajęć zastanawialiśmy się jak możemy dbać o zwierzęta w zimie. Zajęcia rozpoczęliśmy od opowiadania pt.: „Przyjaciele” A. Sójki. Dzieci wypowiadały się , jak Reksio i jego przyjaciele pomogli zwierzętom zamieszkującym las. Później dzieci obejrzały ilustracje przedstawiające paśnik i zwierzęta, którym jest on potrzebny oraz karmnik i ptaki które zimują w naszym kraju. Utrwalaliśmy nazwy ptaków (m.in.: jemiołuszka, sikora ,wróbel, wrona, gil, sroka) ich wygląd, zwyczaje i preferencje dotyczące pokarmu. Wiele dzieci opowiedziało, że mają karmniki w ogrodzie i że wieszają też słoninkę na drzewach, dlatego podczas zajęć skupiliśmy się szczególnie na dokarmianiu ptaków. Dzieci wypowiadały się dlaczego ptakom jest ciężko znaleźć pożywienie w zimie i jak możemy im pomóc. Dokonywaliśmy podziału na sylaby i głoski, przeliczaliśmy je w wyrazach tj.: karmnik, paśnik itp. Wysłuchaliśmy też wiersza T.Kubiaka pt. „Ptaszki w zimie” i odpowiadaliśmy na pytania tj.:
• Po czym biegały ptaszki?
• O co prosiły stukając w okienko?
• Dlaczego nie mogły znależć jedzenia?
• Co zrobiły dzieci z przedszkola?
Później przedszkolaki uczestniczyły w zabawach ruchowych tj.: ,,Jaki to ptak”, „Zimno nam”, „Ptaki do karmnika” oraz „Zamarznięte ptaki”. Odbyły się też ćwiczenia z liczenia – dzieci obliczały ile ptaszków przyfrunęło do karmnika, pokazywały ich liczbę na paluszkach, następnie obliczały ile ptaszków odleciało, gdy pojawił się kot. Ćwiczyliśmy też użycie przyimków: „w, pod, nad, obok”. Na koniec dzieci tańczyły do piosenki „Głodny wróbelek” – ilustrując ciałem tekst oraz wykonały pracę plastyczną: „Karmnik”. Dzięki tym zajęciom przedszkolaki wiedzą już, że okres zimowy jest bardzo trudny dla ptaków i zwierząt leśnych, dlatego ważne jest abyśmy wspólnymi siłami starali się pomóc im go przetrwać.