Wakacje w Polsce – morze, jeziora, góry, miasta i wsie…
,,Morze, góry, las i rzeka,
Wszystko to już na nas czeka.
Bo zaczęło się już lato.
Jedźmy mamo, jedźmy tato”
Pozostając w wakacyjnych tematach zajęć zaplanowanych na ten tydzień, dzieci zastanawiały się, gdzie mogłyby wybrać się na wakacje. Przy małych sugestiach nauczyciela padło na: morze, jezioro i góry, ale także miasta i wsie, w których podczas wakacji organizowane jest wiele atrakcji dla dzieci. Po krótkim wstępie zapoznaliśmy się i omówiliśmy treści wierszy: ,,Na wakacje ruszać czas” oraz „Wakacje” skupiając się głównie na odpowiedziach na pytania: co można robić nad morzem, w górach i nad jeziorem? Dzieci obejrzały w atlasach ilustracje gór Tatr, Morza Bałtyckiego oraz Mazur – Krainy wielkich jezior. Następnie zastanawialiśmy się nad tym, jak należy przygotować się na wakacje, co zabrać i i gdzie przestrzegać poszczególnych zasad. Następnie przedszkolaki segregowały ilustracje przedstawiające różne przedmioty, które należy zabrać w góry, nad jezioro czy nad morze. Utrwaliliśmy także kodeks grzybiarza, a dzieci zostały uczulone na to, aby uważać na kleszcze i komary oraz jak można zapobiegać ich użądleniom. Następnie rozmawialiśmy o zasadach przebywania nad wodą i w lesie. Dzieci pamiętały z poprzednich zajęć jak należy zadbać o swoje bezpieczeństwo w czasie upału oraz bawiąc się na słońcu. Podczas swobodnych wypowiedzi dzieci opowiadały o swoich wakacyjnych planach. Na podstawie własnych doświadczeń i ilustracji opowiadały także o polskim krajobrazie i ciekawych miejscach które zapamiętały ze swoich podróży, dowiedziały się co odwiedzić i co można robić podczas pobytu nad morzem, jeziorem i w górach. Podczas zabawy ruchowej „Płyniemy łódka” – dzieci dobierały się w pary i poruszały jakby podróżowały łodzią, w zabawie „Gdzie pojadę na wakacje?” – dzieci spacerowały swobodnie po sali, a na hasło ,,morze, góry lub jezioro” ustawiały się w miejscach gdzie była fotografia wyznaczonego miejsca. Przedszkolaki naśladowały także to co robimy na plaży: rozłożyły koc, podskakiwały nad falami, zbierały muszelki, bawiły się też w zabawę „Gdzie jest owieczka” oraz „Górska wspinaczka”- podczas której ruchem ilustrowały treść opowiadania. Ćwicząc czytanie głoskowe układały nazwy miejsc omawianych podczas zajęć.
Podczas kolejnych zajęć zastanawialiśmy się, gdzie lepiej spędzać wakacje: na wsi czy w mieście? Porównaliśmy oba te miejsca – na podstawie własnych doświadczeń opowiadały o wakacjach w tych miejscach. Wysłuchaliśmy wiersza ,,Wiejskie życie”, (którego celem było uświadomienie dzieciom, że nie trzeba wyjeżdżać daleko, aby spędzić cudowne wakacje) oraz opowiadania „Zuzia i wakacje na wsi” (z którego dzieci dowiedziały się, jak można spędzać czas na wsi). Nie zabrakło również wiersza wiersza „Na wsi” O. Adamowicz przedstawiającego życie w gospodarstwie rolnym. Wiemy już jak wiele atrakcji czeka na dzieci na wsi i w mieście – dzieci wypowiadały się swobodnie co można robić na wsi, a co w mieście (specer, wycieczka rowerowa, jazda rolkach, basen, kino, place zabaw, zabawy z przyjaciółmi, zabytki, parki rozrywki, parki, koncerty itp. Następnie podczas zabawy dydaktycznej dzieci dopasowywały ilustracje przedstawiające jakie atrakcje możemy spotkać w mieście, a jakie na wsi, znalazły się też wspólne cechy obu miejsc. Dzieci zostały uwrażliwione na zachowanie bezpieczeństwa: przypomnieliśmy sobie o przejściach dla pieszych, sygnalizacji świetlnej oraz ścieżkach rowerowych z których możemy korzystać w miastach. Podczas zabawy ruchowej przedszkolaki zamieniły się w ,,Kurki” – poruszały się „kucając” w rytm muzyki, a gdy muzyka cichła siadały na rozłożonej linie czyli ,,grzędzie „, wybrały się na wycieczkę rowerową i w zabawie ,,Rower” – leżały na plecach i naśladowały jazdę na rowerze najpierw wolniej, potem coraz szybciej. Uczestniczyły w zabawie sensorycznej „Kamyczki na rzeczce” i znanych zabawach muzycznych tj.: „Kaczuszki” i „stary Donald farmę miał”. Wykonały ćwiczenia usprawniające aparat mowy, podczas którego naśladowały odgłosy zwierząt, a podczas spaceru miały okazję zobaczyć, dokarmić kozy oraz owce i poczuć się jak na prawdziwych wiejskich wakacjach.
Na zakończenie oglądały przyniesione pamiątki z wakacji w Polsce oraz wykonały prace plastyczne do tematów zajęć.