Tydzień kulinarny 2024
Ostatnie dni poświęcone były zajęciom kulinarnym. Podczas zajęć dzieci skupiły się na: śniadaniu, słodkim wypieku, orzeźwiającym napoju oraz zdrowej przekąsce. Po tych zajęciach wszyscy już wiemy, że zdrowe jedzenie powinno być zrównoważone (dostarczać odpowiedniej ilości białek, węglowodanów i tłuszczów, a także witamin i minerałów), że należy pamiętać o nawadnianiu organizmu oraz że wszystko „jest dla ludzi” – jeśli jemy to rozsądnie – w odpowiedniej ilości.
ŚNIADANIE – „ZDROWE KANAPKI”:
Podczas zajęć dzieci opowiadały co jedzą na śniadanie i czy pomagają w domu przy jego przygotowywaniu. Wymieniały co powinno znaleźć się w zdrowym śniadaniu: białka (jajka, jogurt naturalny, ser biały lub chude mięso), węglowodany (owoce, warzywa, płatki owsiane, pełnoziarniste pieczywo), tłuszcze (awokado, orzechy, nasiona chia), napoje (woda, herbata, świeżo wyciskany sok). Później dopasowywały produkty, które mogą być zdrowym śniadaniem oraz te które nie koniecznie nadają się na ten posiłek. Dzieci dowiedziały się, że zdrowe śniadanie to ważny początek dnia i przynosi wiele korzyści dla zdrowia i samopoczucia np.:
– dostarcza energii do mózgu, co poprawia koncentrację, pamięć i zdolność do rozwiązywania problemów,
– regularne jedzenie śniadania może poprawić wyniki w nauce u dzieci i młodzieży oraz produktywność w pracy u dorosłych,
– może pomóc w kontroli apetytu i zapobiegać podjadaniu niezdrowych przekąsek w ciągu dnia, co przyczynia się do utrzymania zdrowej wagi,
– regularne jedzenie śniadania pomaga utrzymać stabilny poziom glukozy we krwi, co jest szczególnie ważne dla osób z cukrzycą,
– spożywanie zdrowego śniadania może poprawić nastrój i zmniejszyć ryzyko depresji oraz lęku,
– śniadanie to okazja, by dostarczyć organizmowi ważnych składników odżywczych tj.np.: białko, błonnik, witaminy i minerały,
– śniadanie dostarcza paliwa do organizmu, co zwiększa poziom energii i pozwala lepiej radzić sobie z codziennymi obowiązkami.
W ramach dzisiejszych zajęć dzieci miały okazję przygotować sobie sami własne śniadanie. Przedszkolaki smarowały kromki chleba i układały na nich rzeczy według własnych upodobań, nie zapominając o zdrowych dodatkach tj.: sałata, pomidory, ogórki, rzodkiewki, papryka. Przygotowanie śniadania przez dzieci było świetną okazją do nauki nowych umiejętności i rozwijania kreatywności. Pamiętajmy jednak przy tym, jak ważne jest to, aby zapewnić dzieciom odpowiedni nadzór i pomoc w kuchni, aby zachować bezpieczeństwo.
WYPIEKI – „SZARLOTKA„:
Tematem dnia było pieczenie ciasta – SZARLOTKI. Dzieci dowiedziały się, że „szarlotka” to jedno z najbardziej znanych i lubianych ciast w Polsce. Nazwa „szarlotka” wywodzi się od francuskiego ciasta „charlotte”, które zostało stworzone na cześć królowej Charlotty, żony króla Jerzego III z Anglii, szarlotka oryginalnie była deserem składającym się z warstw jabłek i pieczywa, często podawanego z kremem lub lodami. Szarlotka jest tak popularna, że wiele restauracji i cukierni w Polsce ma ją w swojej ofercie jako stały element menu. Szarlotka to nie tylko deser, ale także część polskiej kultury kulinarnej, która łączy tradycję z nowoczesnością, a jej różnorodność sprawia, że każdy może znaleźć swoją ulubioną wersję tego ciasta. Po wysłuchaniu informacji dzieci oglądały książki z przepisami.
Po części teoretycznej dzieci umyły ręce i zabrały się do pracy. Dzielnie tarły jabłka, wymieniały składniki potrzebne do przygotowania ciasta: mąka, śmietana, cukier, masło, proszek do pieczenia, jaja oraz przedmioty tj.: stolnica, wałek, brytfanna. Odmierzały produkty zgodnie z przepisem, zagniatały i wałkowały ciasto, wyłożyły go na blachę przekładając jabłkami. Zapach pieczącej się w piekarniku szarlotki unosił się w przedszkolu, a przedszkolaki nie mogły się doczekać, aż zjedzą ciasto, który same przygotowały.
ZDROWA PRZEKĄSKA – „OWOCOWE SZASZŁYKI”:
Promując jedzenie owoców dzieci dostały dziś za zadanie przygotowanie owocowych szaszłyków według swoich upodobań smakowych.
Przedszkolaki przyniosły do przedszkola owoce, które najchętniej jedzą i podczas zajęć opisywały ich wygląd i smak. Poznaliśmy też ich wartości odżywcze.
Następnie każde dziecko miało możliwość stworzenia własnych owocowych szaszłyków, wybierając je spośród różnorodnych świeżych owoców tj.: arbuz, winogrona, brzoskwinie, śliwki, nektarynki, banany, jabłka, gruszki i borówki. Po ułożeniu apetycznych kompozycji na patyczkach, dzieci z dumą prezentowały swoje dzieła, a następnie z radością je zjadały, ciesząc się naturalną słodyczą i soczystym smakiem owoców.
PRZEDSZKOLNA – „LEMONIADA”:
Podczas zajęć dzieci dowiedziały się co to jest lemoniada, jaki jest przepis na lemoniadą i z jakich składników można ją zrobić. Przedszkolaki wymieniały różne owoce, które mogą być użyte do przygotowania lemoniady przede wszystkim: cytryny / limonki, a także mięta, pomarańcze, arbuz, brzoskwinie, borówki, lawenda, płatki różane, oraz dowiedziały się, że są specjalne syropy do lemoniady.
Później dzieci jak zwykle ochoczo przystąpiły do pracy i zrobiły własną lemoniadę (arbuzową, brzoskwiniową i borówkową – bazując oczywiście na cytrynie, pomarańczy i mięcie). Mieszanie składników i próbowanie różnych kombinacji smakowych sprawiło im wiele radości. Na zakończenie dnia przedszkolaki skosztowały swojej własnoręcznie przygotowanej lemoniady, którą ze smakiem wypiły, orzeźwiając się w tak upalny dzień.
Każdy z tych dni był nie tylko świetną zabawą, ale również cenną lekcją. W tych dniach przedszkolakom towarzyszyły piosenki tj.: „Witaminki”, „Jabłka i banany”. Dzieci miały też okazję do swobodnych wypowiedzi oraz ćwiczenia zdolności matematycznych np.: przeliczając owoce/ warzywa, segregując je w konkretne zbiory. Dzieci brały udział w zabawach dydaktycznych związanych z tematami zajęć, co pozwoliło im pogłębić wiedzę na temat zdrowego stylu życia np.: „Owoce do dzbanka”, „Jabłuszka do koszyczka”. Rozwiązywały owocowe zagadki, grały w tematyczne memory oraz poznały angielskie nazwy owoców i czynności związanych z przyrządzaniem słodkich wypieków. Ponadto, wykonywały tematyczne prace plastyczne, rozwijając swoje zdolności manualne i kreatywność. Te pełne zaangażowania i radości dni na długo pozostaną w pamięci wszystkich uczestników.