Pierwsze dni w przedszkolu: przedszkolne zasady, jak wygląda moje przedszkole – co gdzie jest; mam nowych przyjaciół – poznajemy się… 2024
Minął czas wakacji i dzieci wróciły do przedszkola wypoczęte oraz pełne chęci do nauki i zabawy.
Pierwsze dni w przedszkolu były dla dzieci dniami pełnymi radości, ciekawych aktywności i odkrywania. To dni w czasie których dzieci poznają lepiej swoje przedszkole, jego różne zakamarki i osoby, które tam pracują. To dni w których uczucia u dzieci są mieszanymi uczuciami: radość, ciekawość, ale również dla niektórych to dni związane z nowym miejscem ze łzami, smutnymi rozstaniami z rodzicami oraz tęsknotą.
Dni rozpoczynały się od swobodnej zabawy, a następnie od wspólnego powitania w kole i zabaw integracyjnych. Dzieci poznawały swoje imiona – siedząc w kole rzucały do siebie piłka i przedstawiały się, dobierały się w pary tańcząc wesoło, bawiły się do piosenki ,,Mam chusteczkę haftowana” oraz wzięły udział w zabawie „Kto mówi?” – jedno dziecko z zasłoniętymi oczami siedziało w kółeczku i musiało odgadnąć kto mówi hasło „frajda”. Wzięły udział w zabawie dydaktycznej „Moje przedszkole”, wymieniły nazwę przedszkola, poznały jego adres. Podawały też swoje adresy i określały odległość od przedszkola (blisko, daleko). Przedszkolaki rytmicznie recytowały krótką rymowankę – cicho, głośno, szybko, wolno. Dzieci wymieniły jakie mamy kąciki w sali np. konstrukcyjny, muzyczny, plastyczny, a następnie wskazywały wymieniony przez siebie kącik oraz śpiewały piosenkę „My jesteśmy krasnoludki”. Wysłuchały wiersza D. Kossakowskiej „Przedszkolne rozterki”, a następnie odpowiadały na pytania dotyczące tekstu.
Wysłuchały pogadanki nauczyciela na temat „magicznych słów”, które sprawiają, że świat staje się lepszy. Dowiedziały się, że są to słowa, które pomagają nam być miłymi i uprzejmymi wobec innych. Przedszkolacy wysłuchali historii o tym, że te słowa działają jak czary – potrafią rozjaśnić dzień, pomóc w zdobywaniu przyjaciół i sprawiać, że inni czują się dobrze. Przedszkolaki przypomniały sobie te zwroty i dowiedziały się kiedy możemy je zastosować w życiu codziennym: proszę – kiedy o coś prosimy, dziękuję – gdy wyrażamy wdzięczność, przepraszam – gdy wyrażamy skruchę lub ubolewanie, dzień dobry / dobry wieczór – uprzejme powitanie, do widzenia – uprzejme pożegnanie. Pogadanka zakończyła się rozmową o tym, dlaczego warto używać tych słów każdego dnia. Następnie dzieci uczestniczyły w krótkiej zabawie, w której ćwiczą używanie „magicznych słów” w różnych sytuacjach, np. podczas zabawy, proszenia o pomoc czy przepraszania za przypadkowe przewinienie. Podczas zajęć dydaktycznych został wprowadzony też „Kodeks Przedszkolaka” – czyli zbiór zasad, które pomagają wszystkim czuć się dobrze i bezpiecznie w przedszkolu. Podczas rozmowy dzieci dowiedziały się co to znaczy być dobrym przedszkolakiem i dlaczego ważne jest przestrzeganie pewnych zasad. Następnie dzieci wspólnie stworzyły „Kodeks Przedszkolaka”, zawierający proste i zrozumiałe zasady tj.: „Mówimy do siebie miłe słowa”, „Dzielimy się zabawkami”, „Pomagamy sobie nawzajem”, „Dbamy o porządek”, „Słuchamy się nawzajem” itd. Omówiliśmy sobie również zasady panujące: w szatni, na placu zabaw, w łazience i jadalni, które będą utrwalane przez cały rok. Dzieci zastanawiały się, jak mogą w praktyce stosować w zdobyte wiadomości każdego dnia i dzieliły się pomysłami. Wykonały też tematyczne plakaty i prace plastyczne.
Z euforia opowiadały też o wakacyjnych przygodach i podróżach.