Pani Zima 2024
Dziś w naszym przedszkolu obchodziliśmy dzień pod hasłem „Pani Zima”. Dzieci miały okazję poznać różnorodne zimowe ciekawostki oraz uczestniczyć w zajęciach i bawić się w zimowej atmosferze. Na początku dnia przywitaliśmy się zimową piosenką (wspólnie zaśpiewaliśmy piosenkę „Zima, zima, zima – pada, pada śnieg”) oraz wysłuchaliśmy wiersza pt. „Zima” J. Daniek- Salawy. Następnie dzieci przypomniały sobie, że zima to jedna z czterech pór roku, dowiedziały się kiedy przypada astronomiczna zima, oraz że w tym czasie przyroda zapada w stan spoczynku, a krajobraz zmienia się w śnieżną i mroźną scenerię. Poznały cechy charakterystyczne dla zimy: niskie temperatury, często poniżej zera stopni Celsjusza, opady śniegu, mróz, szadź i śliska nawierzchnia (oblodzenie), krótkie dni, a noce długie, drzewa i krzewy tracą liście (z wyjątkiem iglastych), ziemia bywa pokryta warstwą śniegu i lodu, zwierzęta dostosowują się do trudnych warunków: niektóre zapadają w sen zimowy (np. niedźwiedzie, jeże), ptaki odlatują do cieplejszych krajów (np. bociany, jaskółki), zwierzęta leśne zmieniają umaszczenie na jaśniejsze (np. zające) oraz dowiedziały się jak można pomóc zwierzętom i ptakom podczas zimy. Rozmawialiśmy o odpowiednich ubraniach potrzebnych na zimowe dni (szalik / komin, czapka, rękawiczki, kombinezon, ciepła kurtka) oraz o aktywnościach zimowych np.: jazda na sankach, łyżwach, nartach, lepienie bałwana, bitwy na śnieżki, szukanie tropów. Później dzieci dzieliły się swoimi doświadczeniami związanymi z zimą. Podczas dalszych aktywności dopasowywały śnieżynki – układały śnieżynki, dobierając do siebie pasujące części; za pomocą słomek „przyprószały” papierowe choinki śniegiem (z papieru kolorowego); przeliczały ile ramion ma śnieżynka i pokazywały na placach liczbę 6, określały gdzie jest więcej, mniej lub tyle samo śnieżynek. Wykonały „taniec śnieżynek” – powoli wirowały w koło opadając na dywan oraz dopasowywały cienie do zimowego obrazka lub ubioru zimowego. Choć prawdziwy śnieg jeszcze nie spadł dzieci zrobiły go same i lepiły z niego kulki. Na koniec brały udział w zabawie ruchowo – muzycznej „Bałwankowa rodzina” i wykonały prace plastyczne.