Nowy Rok 2025 – postanowienia noworoczne, tradycje, pojęcie czasu – godziny, dni, tygodnie, miesiące, lata…
Dzisiejsze zajęcia w przedszkolu miały na celu zapoznanie dzieci z pojęciem mijającego czasu oraz znaczeniem Nowego Roku. Poprzez różnorodne aktywności tj.: słuchanie tekstów tematycznych, wykonywanie prac plastycznych i zabawy ruchowe, dzieci miały okazję utrwalić wiedzę o: porach roku, miesiącach, dniach tygodnia i odczytywaniu godzin.
Na początku zajęć odbyła się swobodna pogadanka o tym, jak dzieci spędziły ostatni dzień w roku oraz czy doczekały do północy, aby podziwiać pokaz fajerwerki. Dowiedziały się, że w noc sylwestrową tradycyjnie organizowane są pokazy sztucznych ogni, symbolizujące radość i pożegnanie starego roku, wspólne odliczanie ostatnich sekund starego roku, składanie życzeń – ludzie życzą sobie szczęścia, zdrowia i pomyślności w nowym roku, maskarady i bale tematyczne – przyjęcia, na których obowiązują przebrania lub maski, gry i konkursy. Następnie omówiliśmy sobie jak wygląda i jak obchodzi się sylwestra w Polsce np.: idzie się na koncerty i pokazy fajerwerków, które organizowane są w dużych miastach, zamiast pokazu fajerwerków organizowane są pokazy laserów, które są znacznie bezpieczniejsze dla ludzi i zwierząt, oglądamy emitowany na ekranach telewizorów sylwester, dorośli mogą morsować, pocałunek o północy itp. W trakcie zajęć zostały omówione też postanowienia noworoczne: zdrowe odżywianie, sport, rozwój osobisty, a w niektórych krajach obdarowywanie się upominkami.
Dzieci wysłuchały wiersza ,,Nowy Rok” / opowiadania pt.: „Dwunastu braci”, które wprowadziło je w tematykę mijającego czasu i zmian pór roku. Opowiadanie było pełne ciekawych opisów każdej miesiąca, co wzbudziło zainteresowanie dzieci. Po jego wysłuchaniu dzieci odpowiadały na pytania związane z treścią. Dowiedziały się, że: rok ma 365 dni (rok przestępny 366 dni), dzieliły rok na miesiące i pory roku (każdą z nich omawiając) oraz wymieniały jakie mamy dni tygodnia – utrwalając nazwy i kolejność. Dzieci miały też okazję zapoznać się z różnymi rodzajami zegarków – od starych zegarów po te nowoczesne. Każde dziecko miało też możliwość ustawienia wskazówek zegara na określoną godzinę, co było doskonałym ćwiczeniem praktycznym. Następnie dzieci zagrały w karty ruchowe z noworocznymi zadaniami, takimi jak: „rozbłyśnij jak fajerwerek” czy „zakręć się jak serpentyna”. Podczas zabawy edukacyjnej dzieci losowały obrazki przedstawiające elementy charakterystyczne dla danej pory roku (np. sanki, kwiaty, liście, bocian) i przyporządkowywały je do odpowiednich por roku, w zabawie ruchowej ,,Pory roku” – otrzymał szarfy w czterech kolorach: czerwony-jesień, zielony-wiosna, niebieski-zima, żółty – lato i biegały swobodnie po sali, na usłyszany kolor lub porę roku wybrane dzieci stawały z rękami do góry. Naśladowały też zegary: kiwały głowa na boki, skakały obunóż oraz stawały na baczność, gdy usłyszały dźwięk budzika. Na zakończenie dnia wykonały tematyczną pracę plastyczną.