Dzień Żółwia 2025
Dziś w przedszkolu obchodziliśmy dzień poświęcony żółwiom. Celem tego dnia było kształtowanie wrażliwości dzieci na świat przyrody, zwracając uwagę na potrzeby i zwyczaje żółwi. Poprzez zabawę i różnorodne aktywności dzieci uczyły się: szacunku do zwierząt i odpowiedzialności za ich dobro. Poznały środowisko życia żółwi oraz ich rolę w przyrodzie, rozwijały umiejętności poznawcze, matematyczne i ruchowe, uczestniczyły w pracy zespołowej, uczyły się współdziałania, rozwijały wyobraźnię i pamięć poprzez kontakt z bajkami i zabawami tematycznymi.
Zajęcia rozpoczęliśmy od zabawy paluszkowej „Oto mój żółw” oraz wspólnego wysłuchania piosenki „Żółw z Galapagos”, która wprowadziła dzieci w tematykę dnia i stworzyła radosną atmosferę. Podczas zajęć na dywanie rozmawialiśmy o tym, że żółwie to spokojne i długowieczne stworzenia, które potrzebują odpowiednich warunków do życia – czystości, właściwej temperatury oraz o tym czym żywią się żółwie, w zależności od gatunku – niektóre jedzą rośliny, inne są wszystkożerne. Dowiedzieliśmy się gdzie występują/w jakich środowiskach żyją żółwie — od gorących, suchych terenów po ciepłe morza i oceany oraz że w okresie zimowym żółwie hibernują.
Wymieniliśmy różne rodzaje żółwi:
– żółwie lądowe – np. żółw grecki,
– żółwie wodno-lądowe – np. żółw czerwonolicy,
– żółwie morskie – np. żółw zielony.
Poznaliśmy budowę ciała żółwia — zwróciliśmy uwagę na charakterystyczny pancerz, łapy przystosowane do chodzenia lub pływania, a także bezzębny dziób, którym rozdrabniają pokarm oraz wspólnie ułożyliśmy cykl rozwoju żółwia, zaczynając od jajka, przez młodego żółwia, aż po dorosłego osobnika.
Dzieci wysłuchały też ciekawostek o żółwiach m.in.:
– żółwie żyją na Ziemi od ponad 200 milionów lat,
– największy żółw świata to żółw skórzasty – może ważyć nawet 900 kg,
– żółwie oddychają płucami, mimo że potrafią długo przebywać pod wodą,
– żółwie nie mają zębów, ale ich szczęki są bardzo mocne,
– niektóre żółwie mogą dożyć nawet 150 lat!
Po omówieniu tematu dzieci sprawdzały swoje zdobyte wiadomość odpowiadając na pytania:
– co żółw nosi na grzbiecie,
– co lubią jeść żółwie,
– jak porusza się żółw,
– czy żółwia można hodować w domu i jak należy o niego dbać,
– czy żółw może zrobić krzywdę,
– czy możemy bawić się z żółwiem
Nie zabrakło też odniesień do bajek — dzieci chętnie wymieniały żółwie, które są bohaterami znanych opowieści tj.: żółw Franklin, żółw z bajki o zającu i żółwiu, żółwie Ninja, żółw Zenek, żółwik Sami.
W części matematycznej dzieci układały odpowiednią liczbę żółwi w zależności od liczby oczek wyrzuconych na kostce. Starsze dzieci pracowały z tematycznymi kartami pracy, skupiając się na rozpoznawaniu i łączeniu sylab.
Następnie przeszliśmy do zabaw ruchowych tj.: „Żółwie” każdy żółwik musiał poruszać się na czworakach z piłką / gazetą/ woreczkiem na plecach, bardzo powoli do celu, naśladując ruchy żółwia. Było też trudne zadanie ruchowe: dzieci odgrywające żółwie musiały z leżenia na plecach samodzielnie obrócić się na brzuch. Na zakończenie dnia dzieci wykonały własne żółwie, a uzupełnieniem zajęć były kolorowanki z motywem żółwia.