Dzień Ziemi 2025

 

„Ziemia to nasz wspólny dom- roślin, zwierząt, ludzi.
Naucz się, jak chronić ją, warto się potrudzić”.

 

22 kwietnia w naszym przedszkolu obchodziliśmy Dzień Ziemi – wyjątkowe święto, które przypomina nam, jak ważna jest troska o środowisko naturalne. W tym szczególnym dniu dzieci miały okazję uczestniczyć w różnorodnych działaniach edukacyjnych i zabawach ekologicznych, które w przystępny sposób uczyły je, jak dbać o naszą planetę. Celem tych zajęć było kształtowanie postawy proekologicznej oraz rozwijanie świadomości dzieci na temat ochrony środowiska.
Podczas zajęć z okazji Dnia Ziemi dzieci wysłuchały utworu „Fraszka na Ziemię”, po którym chętnie odpowiadały na pytania dotyczące jego treści, zastanawiając się, w jaki sposób możemy dbać o naszą planetę. Wspólnie rozmawialiśmy o tym, co jej szkodzi, a co sprawia, że Ziemia „się uśmiecha”. Dzieci z zainteresowaniem wysłuchały kilku ciekawostek o tym święcie, dowiadując się, że:
– Dzień Ziemi obchodzony jest na całym świecie 22 kwietnia,
– po raz pierwszy został zorganizowany w Stanach Zjednoczonych w 1970 roku, a jego celem jest zwrócenie uwagi ludzi na problemy związane z ochroną środowiska,
– w Dniu Ziemi organizowane są różnorodne wydarzenia, takie jak akcje sadzenia drzew, sprzątanie terenów zielonych, pikniki ekologiczne i edukacyjne warsztaty,
– największe obchody Dnia Ziemi miały miejsce w 2007 roku, wzięło w nich udział miliard ludzi,
– istnieją liczne hasła ekologiczne, które zachęcają do ochrony środowiska, takie jak „Środowisko ponad wszystko” czy „Okaż kulturę i chroń naturę”. 
Przedszkolaki podczas zajęć dowiedziały z czego składa się planeta Ziemia (m.in.: z siedmiu kontynentów, mórz, oceanów, rzek, jezior, gór, pustyń itd.), oraz przypomniały sobie, że dbać o Ziemię możemy poprzez:
– oszczędzanie wody,
– segregowanie odpadów,
– oszczędzanie energii elektrycznej,
– wybieranie np.: roweru, zamiast samochodu,
– wykorzystanie dwóch stron kartki do rysowania,
– branie udziału w akcji „sprzątanie świata”,
– kupowanie produktów z recyklingu,
– dbanie o wszystkie zwierzęta,
– kupowanie butelek w szklanych butelkach,
– dbanie o rośliny,
– branie na zakupy wielorazowej torby.
Po wprowadzeniu na temat Dnia Ziemi, przedszkolaki wzięły udział w serii ekologicznych aktywności edukacyjnych tj.:
1. Segregacja śmieci do odpowiednich kolorów koszy – dzieci poznały podstawowe zasady segregowania odpadów. Do przygotowanych obrazków kolorowych koszy (niebieski – papier, zielony – szkło, żółty – plastik i metal, brązowy – bioodpady, czarny – odpady zmieszane), dopasowywały – segregowały, przygotowane wcześniej obrazki – śmieci. Była to doskonała okazja, by nauczyć się, że każdy odpad może trafić w odpowiednie miejsce i zostać ponownie wykorzystany.
2. Cykl recyklingu – podróż śmieci – dzieci  miały okazję poznać cały cykl recyklingu – od momentu wyrzucenia śmieci do odpowiedniego pojemnika, przez transport do sortowni, aż po przetworzenie i ponowne wykorzystanie materiału.
Ta forma zajęć świetnie utrwaliła wiedzę i pokazała sens recyklingu.
3. Co zagraża Ziemi, a z czego się cieszy? – w kolejnej aktywności dzieci dzieliły ilustracje i obrazki na dwie grupy:
– „Z czego cieszy się Ziemia” (np. czyste powietrze, kwiaty, lasy, segregacja śmieci),
– „Co zagraża Ziemi” (np. spaliny, śmieci w lesie, wycinka drzew, hałas).
Była to świetna okazja do rozmowy i refleksji nad tym, jak codzienne zachowania wpływają na przyrodę.
4. Gra dydaktyczna „Ja mam, kto ma?” – dzieci losowały karty z pytaniami i odpowiedziami np.: – „Ja mam papier, kto ma kosz na szkło?”, „Ja mam zielony kosz, kto ma żarówkę?”.
Zabawa wzbudziła wiele radości i emocji, a przy okazji utrwaliła wiedzę o segregacji odpadów i ochronie środowiska.
5. Tworzenie Kodeksu Małego ekologa – przedszkolaki wspólnie stworzyły swój Kodeks Ekologa – zbiór zasad, których będzie się starać przestrzegać na co dzień. Dzieci same proponowały punkty tj.: „Nie wyrzucam śmieci do lasu”,  „Zakładam torbę wielorazową”, „Oszczędzam wodę i prąd”,  „Dbam o zwierzęta”,  „Sadzę kwiaty i drzewa”,  „Sprzątam po sobie”.
Na koniec zajęć wykonały pracę plastyczną.
Mamy nadzieję, że zdobyta wiedza i doświadczenia przełożą się na codzienne, dobre nawyki – zarówno w przedszkolu, jak i w domu.

« z 5 »

Możesz również polubić…

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.