Dzień zabaw sensorycznych 2024
Dzisiejszy dzień rozpoczęliśmy od wyjaśnienia co to sensoryka – sensoryka to dziedzina nauki zajmująca się badaniem zmysłów i percepcji sensorycznej oraz ich roli w poznawaniu świata. Bada jak bodźce zewnętrzne są odbierane, przetwarzane i interpretowane przez mózg, oraz jak wpływają na nasze zachowanie i reakcje. Wyjaśniliśmy sobie że zajęcia z sensoryki są ważne, pomagają w kształtowaniu i wzmacnianiu zmysłów, co pomaga nam poznawać świat, zrozumieć otoczenie, sprzyja lepszemu funkcjonowaniu mózgu, angażuje procesy myślenia, koncentrację i pamięć.
Następnie dzieci wysłuchały opowiadania M.Jelonek ,,Pani bystre oko ” i odpowiadały na pytania:
– jaki kłopot miał kret Leon,
– kto na początku starał się mu pomóc,
– czyja pomoc przyniosła rozwiązanie problemu,
– który ze zmysłów okazał się najbardziej przydatny w odnalezieniu okularów ?
W tym dniu dzieci kształtowały swoje zmysły: słuch, smak, węch, dotyk, wzrok i wskazywały części ciała które odpowiadają za dany zmysł np.: smak – język, wzrok – oczy. Dzieci wzięły udział w zabawie dydaktycznej w której wymieniały po 5 rzeczy które są np.: miękkie w dotyku, przyjemnie pachną, mają kształt prostokąta. Dotykały balony wypełnione ryżem, solą gruboziarnista, grochem, próbując za pomocą dotyku wyczuć co w nich jest i dopasowywać do tego co było nasypane na talerzu. Mając związane oczy wybierały jeden z talerzyków i smakując owocu odgadywały czy jest to banan czy jabłko. Wąchały też ziarna kawy i cynamon i określały czy zapach im się podoba. Dotykały klocków wypełnionych różnymi fakturami próbując opisywać co czują (miękki, twardy, gładki, szorstki). Podczas zabawy ,,Tajemnicze niespodzianki ” dzieci dopasowywały dźwięki, które wydawały opakowania po niespodziankach i łączyły je w pary. Oddzielały także groch od makaronu, nawlekały koraliki na sznurek, oglądały książeczki sensoryczne, układały domino sensoryczne, które musiały dopasować do siebie odpowiednią struktura, były zwijane w ,,naleśnika” oraz chodziły po ścieżkach sensorycznej wykonanych z różnych faktur. Zgadywali co jest ukryte w skrzyni oraz wzięli udział w zabawie ,,Zmysły” – każde z dzieci otrzymało naklejki ze zmysłami i na dany sygnał dzieci łączyły się konkretne grupy. Na koniec wykonały pracę plastyczną np.: malując ją paluszkami.