Dzień Pirata 2024

Celem dzisiejszego dnia było poszerzenie wiedzy na temat życia piratów, poprzez zabawę i twórcze działania, oraz kształtowanie umiejętności społecznych i językowych, a także promowanie współpracy zespołowej.
Na początku zajęć obyło się krótkie wprowadzenie na temat piratów:
– kim są piraci (piraci to żeglarze, którzy napadali na statki i kradli ich towary, pływali po morzach i oceanach w poszukiwaniu skarbów i przygód),
– jak wygląda statek piracki (pirackie statki były duże, miały wiele żagli i często nosiły na masztach flagę z czaszką i skrzyżowanymi kośćmi, zwaną Jolly Roger.),
– kto należał do załogi pirackiego statku (na pirackim statku można było znaleźć wiele różnych osób, takich jak: kapitan, pierwszy oficer, nawigator, artylerzysta, zbrojmistrz, bosman, medyk, kucharz, pokładowy, skarbnik i czasem muzyk),
– jaki jest piracki język (piraci mieli swoje charakterystyczne zwroty i wyrażenia, takie jak 'Ahoy!’ (Witaj!), 'Arrr!’ (wykrzyknik emocji), 'Avast!’ (Stój!), 'Aye, aye!’ (Tak jest!), 'Blimey!’ (O rety!), 'Scallywag’ (Łobuz), 'Booty’ (Łupy, skarby), 'Jolly Roger’ (Piracka flaga), 'Matey’ (Przyjaciel, towarzysz) i 'Landlubber’ (Lądowy szczur),
– czym były listy w butelkach (listy w butelkach to wiadomości, które ktoś napisał, włożył do butelki i wrzucił do morza, były one używane do przesyłania wiadomości na odległość i czasami zawierały mapy skarbów lub prośby o pomoc),
a także:
– jak wyglądają piraci,
– jakie są rekwizyty piratów,
– co to jest mapa skarbów,
– co ma w sobie skrzynia skarbów,
– jakie są pirackie zasady,
– jak wygląda życie na statku.
Dzieci na podstawie ilustracji wskazywały atrybuty pirata tj.:
*strój: trójkątny kapelusz z czaszką i skrzyżowanymi kośćmi, opaska na oko, kolorowa chustka zawiązana na głowie, staromodna, postrzępiona kurtka lub kamizelka, skórzany pas z dużą klamrą, szerokie, luźne spodnie, często z paskami.
*broń: szabla, pistolet, sztylet, haki zamiast rąk,
*akcesoria: drewniana noga, papuga na ramieniu, mapa skarbów, luneta, kufel rumu,
*symbolika: czarna flaga z czaszką i skrzyżowanymi kośćmi, statek: Galeon lub fregata uzbrojona w armaty, z wywieszoną czarną flagą.
Przedszkolaki poznały też piratów z literatury, filmów i seriali, którzy często mają charakterystyczne cechy i przygody np.:
– Kapitan Hak z „Piotrusia Pana” – klasyczny pirat, znany z czerwonego płaszcza, haczyka zamiast ręki i obsesji na punkcie schwytania Piotrusia Pana,
– Jack Sparrow z serii „Piraci z Karaibów” sprytny kapitan, grany przez Johnny’ego Deppa, który często wpada w kłopoty i wciąż poszukuje przygód,
– Jake i piraci z Nibylandii – postacie z popularnej animowanej serii dla dzieci, gdzie Jake i jego załoga przeżywają różne przygody w Nibylandii.
Następnie dzieci miały okazję wcielić się w rolę poszukiwaczy skarbów, szukali ukrytych w sali wskazówek, a po wykonaniu zadań mogli nazwać się prawdziwymi piratami. Do ich zadań należały np.: przelicz monety z skrzyni skarbów, zagraj w grę planszową „Wyspa skarbów”, pokoloruj kolorowanki tematyczne, odgadnij pirackie zagadki, wykonaj piracki kapelusz.
Podczas zajęć dzieci bawiły się w: ,,Uważaj na krokodyla” – przeskakiwały obunóż przez szarfy i rzucały woreczkiem – czyli skarbem do skrzyni; ,,Złap złoto”- przebijały bańki mydlane; „Odszukaj skrzynie skarbów” – zadaniem dzieci było przejście wg instrukcji nauczyciela po polach i wykonanie zadań, które były w kopertach (np.: dopasuj ilości oczek do obrazków; zgadnij kim jestem – wysłuchanie zagadek). Na koniec dzieci grały w memory, wykonały tematyczną pracę plastyczną oraz zaśpiewały piosenkę „Dwaj Piraci Piegowaci”.

 

« z 7 »

Możesz również polubić…

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.