Dzień Pandy 2024

Międzynarodowy Dzień Pandy przypada na 16 marca. To właśnie panda już od wielu lat uchodzi za symbol zagrożonych wyginięciem gatunków i nie ma w tym nic dziwnego – na świecie jest coraz mniej pand. Pandy są fascynującymi zwierzętami, które budzą zainteresowanie ludzi na całym świecie, zarówno ze względu na swój unikalny wygląd, jak i znaczenie dla ekosystemów, w których żyją.
Celem dzisiejszych zajęć była edukacja na temat ochrony środowiska naturalnego, zagrożeń dla dzikich zwierząt i konieczności dbania o różnorodność biologiczną, poszerzenie wiedzy na temat pandy, rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
Wprowadzeniem do zajęć była rymowanka z pokazywaniem ,,Panda ta!” (dzieci klepały się w kolanka, udawały że zajadają bambusa i głaskały się po brzuchu) oraz śpiewanie piosenki Śpiewających Brzdący „Panda Wanda”. Następnie dzieci wysłuchały kilku ciekawostek na temat pand:
– istnieją dwa gatunki pand: Panda Wielka (zwana też niedźwiedziem bambusowym), która występuje głównie w Chinach, oraz Panda Mała (znana także jako panda czerwona), występująca głównie w Himalajach,
– Pandy Wielkie są roślinożercami, ale ich dieta składa się głównie z bambusa, mogą spożywać do 12-38 kg bambusa dziennie, jednakże, potrafią także zjadać jajka, małe ssaki, lub nawet ryby,
– małe pandy rodzą się bez futerka, a do 18 miesiąca karmione są mlekiem,
– zagrożeniem dla pand są lamparty, psy, ludzie poprzez kłusownictwo, wycinanie lasów, obumieranie bambusów,
– pandy wielkie mają bardzo dobry słuch, węch ale słaby wzrok,
– pandy bardzo dobrze się wspinają i pływają,
– pandy są zagrożone wyginięciem głównie z powodu utraty siedlisk naturalnych i niszczenia lasów bambusowych, ponadto, niski wskaźnik reprodukcji i trudności w hodowli w niewoli stanowią dodatkowe wyzwania dla ochrony tych zwierząt,
– pandy wielkie mają charakterystyczne czarne plamy wokół oczu, które pomagają im w kamuflażu wśród bambusów,
– maja utrudnioną komunikację poprzez brak wyraźnej mimiki,
– futro jest ich kamuflażem, chroni przed zimnem, deszczem i śniegiem,
– są samotnikami,
– maja 6 palców dzięki czemu nie wyślizgują się im z łap łodygi bambusa,
– pandy są zazwyczaj aktywne o świcie i zmierzchu, nigdy nie zapadają w sen zimowy,
– w ciągu dnia spędzają dużo czasu na jedzeniu, a w nocy mogą przemieszczać się w poszukiwaniu nowych obszarów z bambusem,
– pandy są symbolem ochrony środowiska i działań na rzecz zachowania gatunku,
– ich urok i popularność przyczyniają się do zwiększenia świadomości społecznej na temat ochrony zagrożonych gatunków i ich siedlisk,
– ich wizerunek stał się symbolem organizacji zajmującej się ochroną zagrożonych gatunków WWF – World Wildlife Fun. 
Następnie przedszkolaki wysłuchały „Bajki o Misiu Zdzisiu” i odpowiadały na pytania dotyczące tekstu. Oczywiście wspomnieliśmy też o filmie animowanym King Fu Panda i opisliśmy bohatera. Następnie przedszkolaki wzięły udział w zabawie ruchowej „Ćwicząc razem z pandą” podczas której naśladowały różne style: jednej ręki i jednej nogi, brzuszkowej podpórki, tanecznej baletnicy, gilgotania chmurki, szalonej rozgwiazdy, jednonogiego żurawia. Wykonywały także gimnastykę buzi i języka z pandą – robiły balona z policzków, ziewały szeroko, dotykały czubkiem języka zębów, posyłały całuski, klaskały językiem i uśmiechały się szeroko. Naśladowały też wspinanie pandy, zagrały w memory oraz zapoznały się  ze słownictwem w języku angielskim związanym z Pandą Wielką. Na koniec zajęć dzieci wykonały pracę plastyczną „Panda”.



.

 

« z 7 »

Możesz również polubić…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Copy Protected by Chetan's WP-Copyprotect.