Dzień Kosmosu 2025
Głównym celem zajęć na Dzień Kosmosu było rozwijanie zainteresowań dzieci tematyką kosmosu oraz poszerzanie ich wiedzy o Układzie Słonecznym. Poprzez zabawy, piosenki, zagadki i działania plastyczne, dzieci rozwijały umiejętność logicznego myślenia, doskonaliły sprawność manualną, a także ćwiczyły koncentrację i pamięć.
Zajęcia rozpoczęliśmy od wspólnego zaśpiewania piosenki „W Układzie Słonecznym” zespołu Nutkosfera, która wprowadziła nas w kosmiczny nastrój. Następnie dzieci z dużym zainteresowaniem słuchały wiersza o planetach, poznając ich nazwy i wygląd oraz wspólnie układały układały planety w odpowiedniej kolejności – od najbliższej do najbardziej oddalonej od Słońca.
Zapoznały się również z podstawowymi informacjami o planetach Układu Słonecznego oraz ciekawostkami o nich m.in.:
– na Jowiszu mogłoby zmieścić się ponad 1300 planet wielkości Ziemi,
– Wenus obraca się w przeciwnym kierunku niż większość planet,
– Neptun ma najsilniejsze wiatry w Układzie Słonecznym – wieją nawet 2000 km/h!,
– Mars nazywany jest Czerwoną Planetą z powodu dużej ilości rdzy na jego powierzchni.
W trakcie zajęć dzieci miały też okazję poznać również fazy Księżyca – w przystępny sposób dowiedziały się, dlaczego Księżyc zmienia swój wygląd i jakie są jego kolejne fazy – od nowiu, przez pierwszą kwadrę, pełnię, aż po ostatnią kwadrę. Dzieci chętnie komentowały zmiany, porównywały kształty i dzieliły się swoimi spostrzeżeniami. Dowiedziały się z czego zbudowane jest Słońce oraz kim jest astronauta i czym się zajmuje. Ważnym momentem było poznanie sylwetki Mirosława Hermaszewskiego – pierwszego i jedynego Polaka, który odbył lot w kosmos. Dzieci dowiedziały się, kim był, jak wyglądała jego misja i dlaczego jego dokonania są tak ważne. Następnie wzięły udział w zabawie matematycznej – dopasowywały odpowiednią ilość kosmicznych elementów (gwiazdki, rakiety, planety) do cyfr, układały kosmiczne domino z obrazkami przedstawiającymi rakiety i inne obiekty związane z kosmosem oraz grały w memory z planetami. Rozwiązywaliśmy także zagadki o kosmosie, które sprawiły dzieciom wiele radości i pobudziły ich wyobraźnię. Dzieci wzięły udział w zabawie spostrzegawczej „Dobierz w pary”. Nie zabrakło również aktywności ruchowej – dzieci bawiły się w zabawę „Rakieta”, podczas niej biegały swobodnie po sali, a na sygnał nauczyciela musiały połączyć się w pary i wspólnie „budować rakietę”.